Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Hugoo645
#1570619
Tja jag har en volvo 940 1996a men en b230fk och en automatlåda bakom.
Jag har problem med att få den att gå (Kolla gärna videon) https://imgur.com/a/EEPZd8u Den hackar bara och går igång ibland men då måste man vara för att hålla den igång och den misständer fortfarande jätte mycket.

Det som är bytt är soppapump, soppafiler, tändkablar, stift, fördelare, rotor, luftfilter
allt är monteratkorrekt det är jag 100% säker på.

Soppapumpen går och jag har soppa hela vägen fram till fulerailen, Gnista har jag , kamremmen har inte hoppat någon kugg, jag har mätt resistacen på vevaxelgivaren den är på 170 ohm så det stämmer.

innan den började bete sig så här gick den helt perfekt sen parkerade jag och morgonen efter så beter de sig bara så här.

någon som har tips på vad jag ska kolla/felsöka
av TioTusenKRBil
#1570627
Måste man varva för att hålla igång den säger du? Då gissar jag på att det kommer för mycket soppa. Troligtvis bränsletrycksregulatorn som gett sig. Du kan kolla detta genom att lossa vakumslangen som går från mitten av insuget in i btr som du finner på slutet av bränslebryggan närmast fronten. Hur ser tändstiften ut?
av Hugoo645
#1570640
stiften är jätte svarta så den får alldeles för mycket soppa
men hur fungerar btr stänges den av vakuum eller öppnas den av vakuum?
glömde skriva det men alla vakuum slangar är ny bytta
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570644
BTR-en är en (väldigt) enkel fjäderbelastad tryck regulator. Det sitter en spiralfjäder och ett membram och det membranet kan börja läcka.
Vakuum regleringen styr bränsle trycket (i de flesta fall) mellan 2,5 - 3,0 kg. Vid normal körning (med vakuum) är trycket c:a 2,5 kg, men med "plattan i mattan" försvinner vakuumet i insuget och motorn får lite extra bränsle.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570652
Om membranet läcker (trasigt), kommer bensin okontrollerad direkt in i insuget.
av Hugoo645
#1570661
Btr-en verkar funka de kommer inge bränsle ur vakuum slangen och när jag lossar på returen och drar runt motor kommer det soppa ur returen. Vad är nästa grej att kolla?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570710
Stoppa vakuumslangen i munnen och sug. Om det smakar bensin är den kass. Är den hel kan du stoppa tungan mot slangen och den ska sugas fast
Generatorn lossnat

Är verkstaden som fumlat

Golv i lastutrymmet V60

Då är den inte farlig :-) Någo[…]

Jag fick samma uppfattning om det med o de på[…]

Nybesiktad med blankt papper, nu kan man åka[…]