Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Jullia
#1570123
Hej har nyligen fått ett problem med min bil.bilen jag har är en Volvo 940 manuell. Vid hastigheter över 30 börjar det brumma ungefär vid kardanen och vibrera i mittkonsolen. Har uteslutit hjullager då det låter lika hemskt vilket håll jag än svänger åt samt att den var inlämnad på besiktning för 2 veckor sedan där jag bara fick nedslag på spindelled som är fixad nu. Ljudet blir bara värre och värre och har kollat kardanen och den har inget glapp heller. Finns det något mer jag kan kolla innan jag lämnar in den på verkstad och får betala miljonbelopp?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1570133
Kollat oljenivån/oljeläckage från bakaxeln? Man kan inte kolla på kardanaxeln efter fel utan att plocka ner den och känna och vrida på knutarna och stödlagret. Dock kan man om man tittar noga (och vet vad/var) på själva knutarna se rost i kanten mellan själva korset och och koppen med nålarna. Då är fettet slut och knuten kärvar. På den främre delen (i gummidelen/fästet) sitter ett kullager. Det kan också brumma när det är utslitet. Mot växellådan sitter (vissa med M47 växellåda) en Hardy skiva. Den orsakar vibrationer vid belastning, men knappast oljud. Utom vid belastning.
av Jullia
#1570135
Ska kolla Hardy skivan. Läste på lite om de och känns som att mycket av problemen jag har stämmer in på de, tack för hjälpen!

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]