Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1568678
Jag vet inte om det är relaterat, men min Volvo 940 -91 med B230FB-motorn ryker ovanligt mycket senaste veckan när den har blivit varm, samt när jag drar på gasen och varvar den. Den spottar dessutom vatten ur avgasröret. Har läst och läst och det mesta lutar på att det är kondens nu när vi har haft omväxlade väderlek här nere i södern. Tydligen måste man köra 3-4 mil för att få väck detta, jag kör bara korta körning 2-5 km som mest. Ryker ingenting när man kör, enbart när man trycker ner kopplingen, är lite skämmigt faktiskt att se ett moln vit rök bakom sig. Inget jag har tänkt på innan faktiskt. Bilen står i kallgarage.

En annan förklaring kan vara att det läcker in kylarvatten i motorn, men jag har kollat kylarvätskan och den är helt klar, samt inget vitt gegga i oljelocket. Ser ingen anledning heller till varför det helt plötsligt ska börja läcka in kylarvatten. Har förvisso gjort ett oljebyte nyligen, men det var helt odramatiskt.
#1568836
Det ska ryka mycket på vintern, det är helt normalt. Dels är det kallt, och kör man inga längre sträckor så fyller det på med kondensvatten så man kan se att det rinner ut där bak vid stoppljusen. Har faktiskt på kundbilar (många år sedan) borrat ett litet hål på lägsta punkten på nya ljuddämpare så kondensvatten rinner ut. Detta var "på den tiden" ljuddämpare och avgasrör var gjorda svartplåt och körde man bara små sträckor så fick man byta dom bakre delarna varje, eller vart annat år. Dagen valsade och aluminiserande ljuddämpare med rostfria gavlar håller betydligt längre. När jag fick min 745-a så hade den stått i nästan 2 år. Så förutom vanlig service och bromsrenovering bytte jag avgassystemet (Biltemas halvsats) och det höll i 10 år. Dom delar jag köpte då är redan slut (5 år) så allting blir inte bättre med åren. Slutröret är dock kvar, 15 år gammalt nu och överlever även detta ljuddämparbyte. Ska besiktiga i mars/april.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]