Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
#1568467
Jag har försökt lossa oljepuggen med en 13mm hylsa på en universalknut, har provat både 3/8" och 1/2", men den blir för lång då så man får inte tag ordentligt runt pluggen. Någon som vet om 13mm ledad hylsa i 1/2" från biltema får plats? Har letat ledad 13mm 3/8" hylsa, men utan att finna till normala priser...

Tips, erfarenheter?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1568706
Jag kan meddela att biltemas ledade 1/2" 13mm hylsa var för stor. Däremot får jag på en 1/4" hylsa med led till två förlängare, men då blir det så klent att jag inte får loss pluggen.... Sitter som berget.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1569007
För framtida läsare med samma problem kan jag meddela att det löste sig med en fastsvetsad skruv på ena sidan av en hylsa, som jag kom åt rakt underifrån att slå på med en tryckluftsdriven mejselhammare samtidigt som jag höll tryck på hylsan med hjälp av en knut och några 1/4-förlängare. Krävdes dock lite maserande och uppvärmning innan den släppte.

Slutet gott, allting gott. Fick sugit ur 1,1 liter och sedan uppfyllt med 1,35 L innan det rann ut ur påfyllning/nivå-hålet.

Inte vidare servicevänligt...
pluggverktyg.jpg
pluggverktyg.jpg (1.19 MiB) Visad 315 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569009
MartinS skrev:jag kom åt rakt underifrån att slå på med en tryckluftsdriven mejselhammare
.
En sådan har jag liggandes någonstans. Användes mycket en gång i tiden. Lär man sig tekniken är den suverän till att skära plåt och ta isär punktsvetsar med vid rostlagning. Hade den framme när jag svetsade igen golvet på 745-an för något år sedan

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]