Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av chrilmeister
#1568345
Hej!
Min 745 -88 b230f dog igår.
Den startade fint och gick bra på tomgång, men när jag varvade upp till ca: 2500rpm så började den dö och gick bara på 1 (möjligen 2) cylindrar. Detta hände även förra veckan men då kunde jag få igång den efter lite tålamod med gas (ca 5min) så gick den igång på alla fyra och kunde köras utan några konstigheter.
Men igår somsagt så dog den helt efter att jag försökt att väcka resterande cylindrar till liv. en dess har den inte startar. Den hostar till på någon cylinder när jag kör starten men inte så mycket mer. Någon som varit med om liknande? Det som är konstigt tycker jag är att den startade och gick fint innan gas. (Bränslerelät ser fint ut och det luktar soppa efter någon minut på starten)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1568397
Ta loss den klena slangen mellan BTR och insuget. Stoppa den i munnen och sug. Smakar det bensin, är den kass. Då kommer det in bensin okontrollerat i insuget. Tidiga B230F motorer har en kallstart spridare den kan också läcka igenom bensin. Ta loss bränsleslangen och plugga den. Du kan köra utan den spridaren om det är varmare än c:a minus 10°
av chrilmeister
#1568404
Ska kolla det. Låter rimligt ändå. Dock så gick den bra senast i Lördags utan några som helst tendenser till att gå dåligt. Då hade den ändå de här symtomen förra veckanFick tips på att det även kan vara tempgivaren så får kolla på det ikväll.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]