Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Gusten99
#1567041
Hej,

Jag har funderat på att köpa Lesjöfors fjädrar till min Volvo 740.

Är det någon annan som har sänkningsfjädrar på sin Volvo 740 eller 940?
Hur blir väghållningen och hur tar den gupp och hålor? Kränger dem mycket i kurvorna?

All information jag kan få är användbar :-)

MVH Gustaf
av TioTusenKRBil
#1567063
Kort svar:
Max max max 40mm sänkning funkar kanske, men framvagnen blir helt felinställd (k-hämmare t.ex.) och det är massa annat som måste fixas för att få någon sorts "väghållning". Detta är ren "styling".

Långt svar:
Väghållning är inget du får i en gammal 740 OM du inte gör mer än att byta fjädrar. Förmodligen sitter där originalgrejer som är äldre än dig själv, och som måste bytas ut då det flexar och gungar av det trasiga gummit/"jordliknande" materialet som ska hålla ihop upphängningen.
Bilen kan även gå sämre med vissa sänkningskitt som är rätt mjuka, och du kan då få problem med att däcken hugger i hjulhusen redan vid 40mm sänkning. 25mm är vad som kom från fabrik (turbo/väghållningskit) och det bästa som man kan hitta rent utseendemässigt som kommer gå fritt. Tror dessa fjädrar är ~20% styvare än original och finns som kopior inom voc.

Det är inte jättebilligt men om man ändå vill försöka få det att greppa hade jag kört ett recept på:
- Byt alla bussningar i framvagn till poly ~2500-4000kr (beror på tillverkare osv finns t.ex. superpro eller så går du in på t.ex. badassparts och köper alla i hårdheten du vill ha)
- Se till att du har den grövsta k-hämmaren fram (22mm eller grövre) ~gratis om det sitter där/skrotenpris
- Se till att du har 19mm hämmare (eller grövre) bak ~gratis/skrotenpris
- Finns sk ambulansstag som man kan styva upp fronten med också men dessa "bultar" är ibland trasiga på gamla bilar och då får man vara lite kreativ ~oklart pris
- Stag mellan fjäderbenstornen som styvar upp chassit (se till att det går att spänna åt och inte bara är "styling") ~2000kr
- Byt alla bussningar i bakvagnen till fräscht gummi ~1000kr
- Rallyfjädrar bak för asfalt (lite hårdare än de som ska greppa på grus) ~1600kr/par
- Rallyfjädrar fram (typ gröna voc eller lite hårdare som finns till grupp e t.ex.) ~1800kr/par (Går nog att få på bättre fjädrar men det är nog inget man gör om man inte kommer på iden själv)
- Hårdaste dämparna du kan hitta som har tillräckligt med "rebound" (typ bilstein b8) ~mellan 5000-8000kr runtom
Sist men inte minnst vill man ABSOLUT lägga till negativ camber fram. Original sliter nog nästan alla gamla volvos yttre sidan av framdäcken t.o.m. vid vanlig pendling. Detta fixar du genom att hissa upp bilen och palla fast den i framvagnen (inte domkraftsfästet även fast jag gjort så utan typ under fjäderbenet), lossa främre bulten (närmast fronten) på fjäderbenet, hamra ur inpressade bulten med slägga, vrid in fjäderbenslagringens talrik så långt du kan, ta borr i samma storlek (eller lite mindre) än bulten som du hamrade ut och borra nytt hål, se till att bulten går in (helst så tajt som möjligt och inte hela vägen), skruva fast bulten med slagis så den kläms fast i talriken igen samt sitter. Nu har du cirkus 2 graders extra negativ camber fram vilket hjälper däcket ligga platt mot marken vid kurvtagning!

Vill man ha styvare bak så blir det lite fix att få det att gå ihop men det går att leka med olika bussningar och grövre hämmare.
Har du inte riktigt budget för att bygga om typ allt så är iaf https://badassparts.se/strongflex-front ... -bush.html eller motsvarande mer eller mindre ett måste då dessa varit helt slut och mera liknat jord där jag sett de. Att bara byta dessa bussningar på en originalbil gör mer för känslan än något annat skulle jag nästan garantera.
Självklart kan man bygga om bilen, kanske till och med till billigare peng, men då går den troligtvis inte igenom bes.
Ja, det finns massa olika fjädrar du kan leka med på t.ex. biltema men då lär man ha lite mer erfarenhet/kunskap. Likväl kan man köra folkracetrick där man "shimsar" och ställer om dämpare i garaget men det är inte heller att rekomendera utan att ha någon erfaren på plats.

Glöm inte att se till att toe fram är jämnt på båda sidorna efteråt (framvagnsinställning). Du vill nog köra 0/rakt rent generellt men det går att leka med om man känner för det. Kan göras inom godkända mått med t.ex. snöre och en platt yta som parkeringsgarage.

Var hos forhandler i dag og fikk fastslått a[…]

Går ju att byta bara själva gummit med […]

Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]