Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1567817
TioTusenKRBil skrev:På 7-900 serien kan man slå ut främre bulten och borra om topplagringens talrik och därmed ställa in camber utöver var som går med marginalen som finns i tornet.
Precis så har jag gjort. På 240 kan man lossa och vrida fjäderbenet,men på 740 är det fasta lägen. Eller kan man vrida ett halvt varv?
Jag justerade in nästan 1° genom att borra nytt hål till den främre skruven. Övervägde att flytta den bakre också, men den står trots allt "bara" ½° fel. Men om jag inte får tag i nya fjäderben får jag testa att göra så. För det kan väl inte ha krökt fästet för eller själva bärarmen. Det var ju ingen jätterstor smäll. :bored: Nav kapseln gick i bitar, men fälgen skadades inte (original GLT 5-ekrad aluminium fälg).
av TioTusenKRBil
#1567889
7-940 saknar ju en del saker som fanns på tidigare bilar av någon anledning, men man borrar som sagt upp för att få samma funktion som glidhålen hade i 240. På alla bilarna kan man iaf vrida längre om man går dit med vinkelkapen.
Du kan absolut ha krökt fäste och bärarm, men troligast är väl att fjäderbenet är skadat. Det ena är tjockt gods och det andra är ett plåtrör. Det går väl att kolla rent ockulärt? Personligen är det här varför jag gillar plåtisar. Fälgen böjer sig innan något dyrare gör det. För övrigt så hittar du självklart ett nytt abs fjäderben för typ 100-250kr. Kanske till och med komplett med skiva, ok, nav, och givare på.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1567907
Den jag såg på skroten för ett tag sedan var ok, skivor och kablar kvar. Dom hade plockat tallrikar och fjädrar. Så med lite tur så fixar det sig.
Kollade på självplocken i Falkenberg nu. Dom har 4 st, den jag tittade på förut, 2 st A-traktorer och en krockad 940.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569002
Var på Delplocken i Falkenberg idag på morronen. Frågade när jag gick in vad ett fjäderben kostade ochdom ville ha 360 kr st, acceptabelt. Skruvade bort 2 st fjäderben från en 940 96-a A-traktor. Där var kapade fjädrar en totalt utsliten bromsskiva, inga bromssköldar och ett kass hjullager. Men det gjorde inget för jag ska använda mina gamla fjädrar, bromsskivor, sköldar och sätta i nya gasdämpare. När jag då skulle betala så ville han ha betalt för fjädrarna, naven (hjullagerna), fjädersätena och bromsskivorna också. Han sa'inget om ABS-givirna. Det hade blivit c:a 900 kr till..🤬🤬🤬. Efter en stunds "dividerande" kastade jag dom i en skrot container och körde hem...... Beställde genom Laga ett fjäderben komplett med nav, fjädersäte och fjäder. Och ABS givare... för 590 kr med frakt. Så det blir ett rakt fjäderben och (så småningom) och nya stötdämpare fram på 740-in 😄😄
Senast redigerad av 3 lennarte, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1569004
Senaste tiden har 745-an velat "smårycka vid omkring 1500 varv vid lugn körning på typ 3-ans växel. När jag kom hem från Falkenberg var tomgången lite hög (1100 varv). Där brukar då och då bli felkod 2-3-2 (läck före kat.) så jag kollade lite på det. Där är nya packningar (bytte toppackning i våras) så jag kollade lite på vevhusventilationen (också nytt i våras) men hittade inget. Kollade på gasspjällsstoppen, "kände" på gasspjäll kontakten (ny sedan i fjor) men allt Ok. Lossade slangen till bromsservon och blåste och sög i den (den enda slang jag inte bytt), inget motstånd alls 🤢😫🤬 servon kass tänkte jag. Tog bort slangen vid servon satte i en ny. Sög och blåste i den, kanontätt😁😁 Bytte den slangen och körde en runda, inga ryck och jämn och fin tomgång när jag kom hem. Så nu är det ett nytt bakre delen av avgassystemet och nya stötdämpare fram, så går den 55000 mil till🤔😄😄

Tog en 13-mila sväng i lungt tempo under dage[…]

Spontant känns det som att D4 är valet ([…]

Byter termostat - säljer bilen - köparen[…]

Kul att se att den är igång igen, om […]