Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Fredrik940
#1566539
Hej!

Efter några månaders krångel med dotterns EPA så börjar jag tappa hoppet! Jag skall försöka förklara så väl jag kan då jag egentligen inte har någon större överkunskap i ämnet.

Går att tillägga tidigt att problemet kommer och går, det verkar som att väderlek och fukt kan spela in men det är bara en gissning.

När jag vrider på nyckeln så går inte bränslepumpen runt. Jag har kontrollerat att pumpen i sig funkar och det gör den, likaså är bränslerelät helt, jag har bytat styrboxen vid höger passagerarsida och det hjälpte inte heller. Det är ström fram till bränslerelät.

Problemet är att den ena spolen på bränslerelät inte får signal från styrboxen när jag vrider på nyckeln, den skall jorda men gör inte det. Jag har som sagt bytat styrboxen i förhoppning att det var fel på den men det hjälpte inte. Om jag tar bort skyddskåpan på bränslerelät och mekaniskt tvingar spolen att slå till kan jag starta och köra utan bekymmer.

Varför skickas det inte en signal från boxen till bränslerelät? Är det någon jordpunkt som felar eftersom det verkar påverkas av fukt? När den inte startade så ställde jag in bilen i garaget och efter 5 timmar så startade den igen men efter 3 dagar i garaget så slutade den att starta.... jobbigt när problemet kommer och går. När den funkar så hörs det tydligt att pumpen jobbar i några sekunder innan det blir tyst och då startar den som en klocka.

Alla tips mottages varmt för just nu så vet jag inte hur jag skall gå vidare förutom att "fulkoppla" relät så det går på tändingen istället men är fullt medveten om riskerna vid kollision om pumpen går hela tiden när tändningen är på, är ju trots allt det finaste jag har (dottern) som skall sitta bakom ratten!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566556
När du slår på tändningen så ska pumpen gå igång i 2 - 3 sek. Men på alla bilar gör den inte det, på min 745-a gör den inte det. Det spelar inte så stor roll, huvudsaken är att den går igång när motorn går runt. På modellerna med bara en pump (i tanken) verkar det vara ganska vanligt när pumparna är i slutet på sin karriär är lite "opålitliga". Kan funka perfekt, för att plötsligt inte gå alls. Och sedan funka igen.
Bränsle reläet får ström till ena spolen med tändning på. Den andra spolen får ström från bränsleboxen när den får signal från vevaxelgivaren att motorn går runt
#1566567
Hej!

Jag kan mata direktström på pumpen och den startar varje gång. Känns inte som att pumpen är kass. Då spolen på relät som skall slå till när det jordas via styrenheten inte drar när jag vrider på tändningen så kommer det ingen ström alls till säkring 11 och bak mot pumpen.
Jag har lossat på hela plattan där alla säkringar sitter och jordat direkt på rätt ingång till bränslerelät via en sladd från chassit så slår relät till varje gång.

Det enda jag kan få det till är att styrenheten inte sänder en signal att jorda bränslerelät för att släppa igenom ström till pumpen. Alldeles för dålig koll dock för att veta vad som kan påverka detta fenomen!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566599
Fredrik940 skrev:Då spolen på relät som skall slå till när det jordas via styrenheten inte drar när jag vrider på tändningen så kommer det ingen ström alls till säkring 11 och bak mot pumpen
Det ska vara så, det är för säkerheten. Pumpen får inte gå utan att motorn går runt. Så fort startmotorn "går igång" ska det komma signal från vevaxelgivaren att motorn går runt, och då ska boxen jorda stift 87/b på bränslereläet och pumpen ska starta.
På äldre modeller kan man enkelt kolla om vevaxelgivaren fungerar med diagnostik boxen. Från -96 (tror jag) är där ett OBD uttag istället. Man kan då bygga en egen felkodsläsare med en diagnostik box från en äldre modell och ett OBD uttag frän t.ex Kjell & Co
#1566604
Pumpen ska ju gå 2-3 sekunder när jag vrider på tändningen o det är ju det den inte gör. Blir ingen soppa till spridarna o bilen startar inte. Vad styr den första impulsen som kör pumpen 2-3 sekunder för o trycksätta systemet?
Jag har bytat följande i jakten på att få det att funka!
- Rotor med kåpan (kommer inte ihåg va den hette)
- Hallgivare
- Jordflätor i motorutrymmet
- bränslebox
- Tändkablar o stift (va krångel med gnista ett tag)
- jordpunkt ovanpå motor vid spridarna

Tacksam för all hjälp!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566622
Fredrik940 skrev:Pumpen ska ju gå 2-3 sekunder när jag vrider på tändningen o det är ju det den inte gör.
Många hänger upp sig på det, vissa bilar har den funktionen och vissa har den inte. Jag har inte det på min.
Har en fast monterad manometer för bränsletrycket då jag kör på olika tryck beroende på om jag kör på bensin eller etanol. Jag har fullt tryck (3,8 kg på etanol) innan motorn snurrat ett varv. Så om den går en stund innan eller inte, det har ingen betydelse för om den startar eller inte.
Du skriver inget om radioavstörnings reläet (kallas oftast spridar relä). Det styr ström till spridarna, händer att dom får dåliga lödningar. Sitter ofta (på 940) 2 st reläer vid expansion kärlet för kylaren, dom är lika så du kan prova att skifta dom. Det andra är för kylarfläkten. Du skriver att du har en FK motor, dom har motstånd mellan spridare och boxen, dom kan också gå sönder
#1566664
Jag har experimenterat en del med relät då det har varit min fokuspunkt på sistone. När bilen väl funkar så slår relät till när jag vrider på tändningen. Pumpen surrar och sedan går det att starta. Om jag startar och sedan stänger av bilen och låter den stå i 2 minuter och sedan vrider på tändningen igen så surrar inte pumpen men bilen startar bra likväl. Jag har insett att när bilen stängs av så tar det ca 4 minuter innan relät återställer sig och återigen skickar ström på bränslepumpen när jag vrider på tändingen. Under denna tiden startar alltid bilen dock. Om jag drar ur reläet och gör det strömlöst så surrar alltid pumpen efteråt när man drar på tändningen. Detta är ju dock bara när bilen faktiskt startar! Som det är nu så går ingen ström bak till pumpen varken när jag vrider på tändingen eller försöker starta!!

Jag har haft loss spridarrelät och tittat på det bara, såg bra ut dvs ingen ärg eller dylikt på kontakterna, dock va "skalet" lite löst så det kan säkert kommit in fukt där! Ska låna från en annan bil på lördag och se om det blir någon skillnad. Motstånden mellan spridare och styrboxen du nämner, nåt bra sätt på att felsöka dem? eller var sitter dem? Har en kompis som e grym på att läsa elshema så jag nyttjar han så gott jag kan!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566772
Har du fysiskt kollat att där är ström till pumpen, eller du bara lyssnar efter den? På din beskrivning låter det som när pumpen "tar slut", den går ibland och ibland inte.
Boxen skickar ingen signal till bränslereläet. Det är batteri ström (30) från säkring 1 till båda spolarna. Alltså alltid spänning på till båda genom stift 30 på reläet.
Dom jordas genom bränsleboxen i fästkruvarna till bränsle railsen på insuget, när boxen får rätt slgnal. Där kan det ibland bli dålig kontakt, löda gärna kablarna i kabelskorna.
Nytt avgasrör B234F

Besiktigat 745-an idag. Blankt papper (så kl[…]

Tack! :-) Nej det är jäkligt dål[…]

Både och iofs, men i det här fallet &a[…]

Tack! :) 12 dagar får ses som helt ny hos […]