- sön 07 jan 2024, 17:31
#1566539
Hej!
Efter några månaders krångel med dotterns EPA så börjar jag tappa hoppet! Jag skall försöka förklara så väl jag kan då jag egentligen inte har någon större överkunskap i ämnet.
Går att tillägga tidigt att problemet kommer och går, det verkar som att väderlek och fukt kan spela in men det är bara en gissning.
När jag vrider på nyckeln så går inte bränslepumpen runt. Jag har kontrollerat att pumpen i sig funkar och det gör den, likaså är bränslerelät helt, jag har bytat styrboxen vid höger passagerarsida och det hjälpte inte heller. Det är ström fram till bränslerelät.
Problemet är att den ena spolen på bränslerelät inte får signal från styrboxen när jag vrider på nyckeln, den skall jorda men gör inte det. Jag har som sagt bytat styrboxen i förhoppning att det var fel på den men det hjälpte inte. Om jag tar bort skyddskåpan på bränslerelät och mekaniskt tvingar spolen att slå till kan jag starta och köra utan bekymmer.
Varför skickas det inte en signal från boxen till bränslerelät? Är det någon jordpunkt som felar eftersom det verkar påverkas av fukt? När den inte startade så ställde jag in bilen i garaget och efter 5 timmar så startade den igen men efter 3 dagar i garaget så slutade den att starta.... jobbigt när problemet kommer och går. När den funkar så hörs det tydligt att pumpen jobbar i några sekunder innan det blir tyst och då startar den som en klocka.
Alla tips mottages varmt för just nu så vet jag inte hur jag skall gå vidare förutom att "fulkoppla" relät så det går på tändingen istället men är fullt medveten om riskerna vid kollision om pumpen går hela tiden när tändningen är på, är ju trots allt det finaste jag har (dottern) som skall sitta bakom ratten!
Efter några månaders krångel med dotterns EPA så börjar jag tappa hoppet! Jag skall försöka förklara så väl jag kan då jag egentligen inte har någon större överkunskap i ämnet.
Går att tillägga tidigt att problemet kommer och går, det verkar som att väderlek och fukt kan spela in men det är bara en gissning.
När jag vrider på nyckeln så går inte bränslepumpen runt. Jag har kontrollerat att pumpen i sig funkar och det gör den, likaså är bränslerelät helt, jag har bytat styrboxen vid höger passagerarsida och det hjälpte inte heller. Det är ström fram till bränslerelät.
Problemet är att den ena spolen på bränslerelät inte får signal från styrboxen när jag vrider på nyckeln, den skall jorda men gör inte det. Jag har som sagt bytat styrboxen i förhoppning att det var fel på den men det hjälpte inte. Om jag tar bort skyddskåpan på bränslerelät och mekaniskt tvingar spolen att slå till kan jag starta och köra utan bekymmer.
Varför skickas det inte en signal från boxen till bränslerelät? Är det någon jordpunkt som felar eftersom det verkar påverkas av fukt? När den inte startade så ställde jag in bilen i garaget och efter 5 timmar så startade den igen men efter 3 dagar i garaget så slutade den att starta.... jobbigt när problemet kommer och går. När den funkar så hörs det tydligt att pumpen jobbar i några sekunder innan det blir tyst och då startar den som en klocka.
Alla tips mottages varmt för just nu så vet jag inte hur jag skall gå vidare förutom att "fulkoppla" relät så det går på tändingen istället men är fullt medveten om riskerna vid kollision om pumpen går hela tiden när tändningen är på, är ju trots allt det finaste jag har (dottern) som skall sitta bakom ratten!