Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvoelis05
#1566199
Hej felsöker min felkod 2-2-1 och skapade en ny tråd för har kanske hittat ett annat fel.
Det går 2 kablar från ecun en brun och en grön den bruna verkar gå till säkring 11 (lambda) fast den går inskarvad i den gröna kabeln men den verkar inte ansluten till den gröna kabeln (lambda signal kabeln) Min nya lambda sond visade 0volt vid mätning från signal kabeln till minus på batteriet värme elementet får el dock.
Kolla el schemat så kan man se den bruna kabel är osäker på om den ska vara ansluten till den gröna.
Bilagor
Skärmbild 2024-01-04 183127.png
Skärmbild 2024-01-04 183127.png (124.71 KiB) Visad 356 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1566209
Det ser ut som att det är en skärmad kabel och att den bruna är jordad. Är det en typ koaxialkabel?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566215
Det är en skärmad kabel där stål (aluminium?) höljet är anslutet i port 5 i boxen. Ledaren i kabeln är ansluten i port 24
Kablarna i det 2-poliga kontakt stycket (rosa? och svart) är till värme elementet i lambdasonden. På Bosch sonderna är det vita kablar. Kabeln till säkring 11 ska vara rosa. Pink (P) på schemat och har inget med funktionen av lambdasonden att göra. Mer än att värma upp sonden vid kallstart
av volvoelis05
#1566267
Mätte svart lambda kabel med motor igång röd på signal och svart på batteri minus det visade 0.00 volt hela tiden.
Den bruna inskärmade kabeln verkar ansluten till säkring 11. säkring 11 visar 13 volt i en sekund vid tändning på men den bruna visade inte det.
Ohm mätte sondens värmare 2 vita kablar en ska vara röd men den är vit på min nya sond. Den visade ohm i 1 sekund sen slutade den visa mätte min gamla sond som var fel och den visade 4 ohm stabilt

Den bruna kabeln är inhöljad en bit sen går den in i den gröna fast bara kopparn (gröna kabeln (port 24) är ej ansluten till den bruna (port 5) trotts att de går i samma hölje.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1566270
När du mäter Lambdasonden ska du ta bort gummiskyddet men inte dela kablarna. Det är så liten spänning så du bör sätta den svarta kabeln på motorn (på bränslerailsen sitter original jorden för insprutningen). Mellan flatstiftet (under gummit) och jord på motorn ska det vara 0V med kall motor och tändning av. När du slår på tändningen ska den visa (c:a) 0,5V. När du startar motorn så ska V börja stiga sakta upp mot 1V. När Lambdasonden blir varm börjar V ändra sig och ska visa mellan 0,1V och 0,9V. Oftast pendlar den mellan typ 0,3V och 0,7V. Detta sker flera gånger/sekund så alla V-mätare klarar inte av att mäta detta. Jag har en billig kinesisk digital multimeter (50 kr) "fast" monterad i 745-an och den funkar bra. Lånade en "svindyr" Fluke från jobbet men den funkade inte. Har också Biltemas "blåa" (149 kr) men den funkar inte. Denna har jag, den funkar

https://www.fruugo.se/dt-830d-digital-m ... PMEALw_wcB

Kan du läsa ut ärvärden och bö[…]

Hej, Köpte en V50 1.6d Drive -09 med High Pe[…]

Skrivit om detta tidigare. Jag har alltid servat a[…]

Du kan se till att alla anläggningsytor har k[…]