Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av SL2
#1564795
Hej, en kompis har en 940 Turbo 1996 som har varit polisbil. Den drar tre gånger så mycket ström när den är avstängd som en jag mätte från 1997. Båda turbo (med olika tryck), båda automat (tror inte det spelar nån roll men..).
Jag har inte siffrorna kvar, men det här blev aktuellt nu igen när ett nytt Bosch-batteri tappar ström lite för fort i kylan, och det är inte första gången.

Vad är kopplat annorlunda på polisbilar som man kan behöva ändra?

Jag tänker inte på "det kan ju vara precis vad som helst som drar ström", jag förstår det. Är ute efter specifika, kända saker att kolla på just polisbilar. Om det finns.. :)

Det enda jag vet är att inget har kopplats in i den efter att den såldes från polisen. Den hade ingen stereo när jag mätte.
av SL2
#1570112
Problemet löst!

Jag fick äntligen chans att titta på bilen. Tar jag bort säkring 3 så sjunker strömmen med mer än hälften. Den är enbart för Power seats, men det har den inte.

Bilen klarar sig säkert utan den säkringen, men jag undrar ju vad som är inkopplat där som drar ström.. nånting är ju annorlunda med bilen ändå.
av SL2
#1574771
Så enkelt var det ju inte haha..

Utan säkring 3 så slutar signalhornet att fungera på den här bilen. Jag har inte kollat på det själv, men det är säkert fler saker som slutar funka.

Är det ingen som har erfarenhet av 940 som varit polisbil?
#1574793
Det har väl något att göra mer siren/blåljus som man ryckt utan att tänka på nästa ägare. Om det bara är säkring 3 som jävlas så får man väl följa sladden under säkrinsdosan och se vart den går typ. Personligen hade jag bara kopplat om tutan om det är det enda som felar då det troligtvis inte är värt att fina till en gammal sliten polisbil som dessutom är automatare. En tuta är ju typ det lättaste att koppla på en bil tänker jag, kontra att leta och riva isär halva bilen för att fixa vad de nu gjorde med polisbilarna (förmodligen är de byggda lite olika beroende på vem som gjorde det).

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]