Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1553279
Hej jag har problem med min 740 1990 b230f.

Den går bra när den står på tomgång och när man gasar stillaståendes, men så fort man åker iväg så bluddrar den så man får hålla jätte lite gas om man vill att den ska gå framåt. Jag har bytt lambda, fixat avgaslekage och bytt lmm, börjar få slut på idéer

Tacksam om någon har någon bra idé

Mvh Anders
Senast redigerad av 1 Anderssss, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av KjellinJ
#1553601
Kompressions testa motorn. Kolla om du har läckage på sug sidan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1553814
"1-1-3 = Lambdaintegrator (tänder miljölampan)
Villkor:
Styrenheten får information från lambdasonden om bränsle/luftblandningen är för fet eller för mager. Styrenhetens lambdaregleringskrets kompenserar detta genom att feta upp eller magra ut bränsle/luftblandningen. När styrenheten får kompensera 25 % (integratorn i max övre eller undre anslag) under 3 minuter tolkas detta som onormalt och felkod sätts.
Felorsak:
Kortslutning till jord eller i ledningar till lambdasonden. Kraftigt mager eller fet motor.
Felsymptom:
Hög bränsleförbrukning."

Du får börja med att mäta upp lambdasonden. Både att den fungerar och att förvärmningen fungerar. Lambdasond är förbrukningsvara och ska bytas vid 15000 mil enligt Bosch. Men dom kan hålla myycket längre
Läckande insugs/avgas packning brukar generera felkod 2-3-2 eller 2-3-1
av Anderssss
#1554506
Har bytt lambdasond, tändkabblar, stift, bränslerelä, spridarrelä, och nu kommer lambdalampan bara upp ibland men den går fortfarande lika dåligt när man ska köra iväg så bluddrar den och har dålig gasrespons.
Är det någon styrenhet man kanske ska testa byta nu
Användarvisningsbild
av lennarte
#1554597
Tänk på att du måste själv nolla felkoderna, annars kan dom och felet vara kvar även om du "fixat" felet.

HUD (Head Up Display) skulle jag verkligen priorit[…]

Jag har en V60 2018 som inte varnar för att[…]

Brainys V60

Oj! Såg inte bra ut vid batteripolen! :-/

Ok, då förstår jag. Tidigare mode[…]