Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1558527
Ska du försöka handla från Alutech så råder jag dig att kontakta dem först och kolla så att dem fortfarande har försäljning. Jag trodde dem la ner firman för typ 10 år sedan och hemsidan ser fortfarande ut som den gjorde 2009.
av volvo944080601
#1558528
@Marlboroman, a men vafan jag har precis beställt fann också jävla skit tror du jag får en faktura endå valde inen betalnings metod men det stod tack för din order
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1558529
Inte en blekaste. Alltid handlat över disk där så jag vet inte hur deras e-handel är. Men om man läser under villkor så står det ju att beställningar går på postförskott OM man inte finns upplagd som fakturakund.
av volvo944080601
#1558634
lennarte skrev: lör 21 okt 2023, 07:55 Skrev jag inte tidigare om min justerbara BTR? Finns modeller som ökar bränsle tycket när turbon börjar ladda. Den jag har är linjär, har inte turbo.
Jag har ju turbo så då ska jag inte ha en linjär eller
?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558638
volvo944080601 skrev:
lennarte skrev: lör 21 okt 2023, 07:55 Skrev jag inte tidigare om min justerbara BTR? Finns modeller som ökar bränsle tycket när turbon börjar ladda. Den jag har är linjär, har inte turbo.
Jag har ju turbo så då ska jag inte ha en linjär eller
?
Du ska ha en proggresiv. Finns olika från typ 1:12 till 1:17. En linjär är 1:1. T.ex denna
https://www.scstyling.com/malpassi-bran ... z8QAvD_BwE
Dock tycker jag att du ska bygga om den till helt original först och få den att gå 100 med dom delarna. Så vet du att allt fungerar som det ska. Är det något som felar redan där blir det bara värre om du höjer effekten. Det är oerhört viktigt att det är tätt, både på insug och avgassidan till att börja med.
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1558646
Skulle välja en linjär. Det gäller så länge man har en insprutning man kan styra. Progressiva hör hemma på turbokonverterade isbilar och liknande som inte har motorstyrning för överladdning eller om man kör med lite för små spridare. Sen kommer man snabbt upp i vad som ofta är ogynnsamma systemtryck med progressiv.
av volvo944080601
#1558656
lennarte skrev: mån 23 okt 2023, 07:27
volvo944080601 skrev:
lennarte skrev: lör 21 okt 2023, 07:55 Skrev jag inte tidigare om min justerbara BTR? Finns modeller som ökar bränsle tycket när turbon börjar ladda. Den jag har är linjär, har inte turbo.
Jag har ju turbo så då ska jag inte ha en linjär eller
?
Du ska ha en proggresiv. Finns olika från typ 1:12 till 1:17. En linjär är 1:1. T.ex denna
https://www.scstyling.com/malpassi-bran ... z8QAvD_BwE
Dock tycker jag att du ska bygga om den till helt original först och få den att gå 100 med dom delarna. Så vet du att allt fungerar som det ska. Är det något som felar redan där blir det bara värre om du höjer effekten. Det är oerhört viktigt att det är tätt, både på insug och avgassidan till att börja med.
jag har köpt ett ombyggningskit från en annan sida nu men är original btr linjär för det stod att den fortfarande blir linjär
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558664
volvo944080601 skrev:är original btr linjär för det stod att den fortfarande blir linjär
Njae... Original BTR sitter ju även på turbomodellerna. På icke turbo varierar bränsletrycket mellan 2,5 kg (fullt vakuum) och 3 kg (inget vakuum), så rent "teoretiskt" bör bränsletrycket öka när det blir tryck i insuget. Men membranet bottnar (utan vakuum) så det blir inte så. Skillnaden mellan den jag länkade till och original är att med den förstnämnda kan du bara justera grundtrycket. Plus att bränsletrycket ökar med turbotrycket. Den jag har i min 745-a (ingen turbo) är linjär så jag kan bara öka och sänka grund trycket. Jag kör på etanol så trots större spridare kör jag på 3,4 kg (tomgång) med vakuum kopplat (c:a 3,8 kg utan vakuum).
Håller med "Marlboroman", det är inte för "vanligt folk" men det finns och det det ger extra bränsle när det som mest behövs. Jag köpte min just för att kunna justera in "rätt" bränsletryck när original BTR inte räcker till. Innan jag bytte till större spridare körde ja på c:a 7 kg tryck på original spridare. Det funkade men det lät mycket om pumpen (Biltemas "044"pump)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
Problem underrede framstol 740 88a

Skull byta sisten på framstolen 740 88a Det […]

Smörja! Vet du inte?

Nu är det dags att ta tag i styrenheten. Hitt[…]

Tack så mycket för svaren. Nu har jag b[…]