Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo944080601
#1558709
har redan köpt en sån så vet inte vad jag ska göra men jag ska ju ha 3,8 bar grundtryck med vacum urkoplat men höjs inte trycket när laddtrycket kommer med den här
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1558715
Med en linjär så kommer bränsletrycket alltid ligga på grundtryck + trycket i insuget så länge man kör med kopplad vacuumanslutning.
av volvo944080601
#1558726
@Marlboroman, så det funkar till turbo bil sålänge vacum är inkopplat altså eller är de jag som inte fattar
men vacum ska väl vara bortkåpplat när man ställer in trycket
av volvo944080601
#1560211
@Marlboroman, jag ska köpa en bredbandslambda om ett tag men vill mäta bränsletrycket ochså och eftersom jag byggde om min original btr till ställbar så har jag ingen mätare på den och då undrar jag om det går bra att mäta bränsletrycket i fuelrailen på den där nippeln/ventilen och isåfall går det bra med en däcktrycksmätare eller ska det vara en speciel till bränsle
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1560268
Det går att mäta i railen. Och det borde gå att mäta med däcktrycksmätare så länge man kommer ihåg att släppa ut bensin efteråt ur mätaren.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560281
Jag har gjort så här. Festo tryckluft slang, manometer, strypventil och kopplingar 😇😇
IMG_20201008_132619.jpg
IMG_20201008_132619.jpg (1.96 MiB) Visad 296 gånger
Den gröna slangen bakom bromsservon är original bränsleslang och original koppling. Därifrån går en blå Festo slang till bränslerailsen. Direkt i början efter original koppling sitter en Y-koppling med slang ner till en förminskare, till en strypventil och sedan en 3 mm slang till manometer som sitter vid huvudcylindern. Bilden togs när jag försökte lufta kopplingscylindern med hjälp av en innerslang från ett skottkärrehjul. Funkade inte så jag borrade hål i locket till bromsvätskenivån behållaren och satte i en däckventil istället. Funkade kanon. Så här såg det ut
IMG_20231023_143804.jpg
IMG_20231023_143804.jpg (1.96 MiB) Visad 296 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560307
Funkar säkert.
Jag har min manometer där alltid, kör på etanol så jag måste justera trycket lite då och då. Utan strypventilen fladdrar nålen så det går inte att se rätt tryck. Blandningen bensin/etanol i E85 lämnar mycket övrigt att önska. En jobbarkompis (när jag jobbade) körde racing med BMW på etanol. Dom hade problem med bilarna ibland och började mäta etanol halten varje gång dom köpte E85 (på fat). Det visade sig att etanol mängden kunde variera mellan 66 % till 95 % :bored: Jag har byggt om min 745-a själv med större spridare, justerbar BTR och höjt tändläge. Köpesatser "känner av" etanol mängden i bränslet och justeterar mängden bränsle automatiskt. Jag får justera själv.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]