Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1545856
Har nästan totalrenoverat AC-systemet. Bytt kondensor, förångar, torkfilter, strypventil, alla O-ringar, givare. Det som inte är bytt är återanvänd AC-kompressor, som jag köpt ny till en annan bil (gått ca 15000mil, men demonterades för ett antal år sedan. Den fylldes med rätt mäng kompressorolja (befintlig i den tömdes ut).
ECC- styrbox är utbytt till en fungerande, som ger felkod 1-1-1 d.v.s att de komponenter, som den styr fungerar. Systemet är tätt. Kompressor arbetar nu mellan ca 20- 45 psi mätt med manometer på lågtryckssidan (påfyllnadsporten). Systemet ger dock ingen kyla. Är det kompressorn som är felet? Den har inga missljud, utan kopplar in sig smidigt med sin mekaniska koppling. Kylan fungerade en kort stund, ca 5 min i samband med att jag fyllde på systemet. Det blev synlig rimfrost vid förångaren på röret ut till kondensorn.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1545867
Vad har du fyllt den med? Jag har i flera år fyllt med Biltemas Campinggas, men helt plötsligt fungerade inte den. Tömde systemet och fyllde med Jula Brännargas, så funkade det. Det kan även vara att du fyllt för mycket gas i (om du nu fyller själv) då sjunker effekten också. En gastub (300 g) är lagom om systemet inte är tomt (tryckvakten stängt av kompressorn) 1 ½ om det är tomt. När du fyller ska du ha motorn på tomgång full fart på kupe fläkten och full kyla på systemet. Alltså inte automat läge om du har ECC. Men det visste du nog...
av RMn
#1545885
Tack för ett snabbt svar. Fyllt med gasen som säljs under namnet EnviroSafe, vilken jag använt förut med gott resultat. Enligt deras omvandlingstabell åtgår det 2 av deras flaskor för att motsvara de 900gr som behövs i detta system. Jag har noterat att kopplingscykel mellan till och frånslag på kompressorn är bara ca 5 s. I mina bilar där kylan fungerar bra , har det varit upp till 15 s mellan in- och urkoppling av kompressorn. Om jag inte fick ur all luft ur systemet vid min vaccumsugning jag gjorde, hur uppför sig systemet då? Trots allt fungerade ju systemet under ca 5 min, även om inkopplingscykeln, som jag uppfattade var ganska kort då också.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1545908
RMn skrev:Tack för ett snabbt svar. Fyllt med gasen som säljs under namnet EnviroSafe
Har använt det också utan problem. Jag bytte kondensor på min 745-a för nu ganska många år sedan. Jag vakuumsög inte utan Enviro Safe har en gasblandning som omvandlar e.v fukt och luft i systemet till kompressor olja (F-n vet hur det fungerar) men det fungerar ännu. Jag har "bara" AC, helt mekanisk så den "slår till" en stund efter motorn startat och sedan är den av och på i intervaller, men har inte mätt längden. Men det är flera minuter.
av RMn
#1545923
Tack för ett snabbt svar. Fyllt med gasen som säljs under namnet EnviroSafe, vilken jag använt förut med gott resultat. Enligt deras omvandlingstabell åtgår det 2 av deras flaskor för att motsvara de 900gr som behövs i detta system. Jag har noterat att kopplingscykel mellan till och frånslag på kompressorn är bara ca 5 s. I mina bilar där kylan fungerar bra , har det varit upp till 15 s mellan in- och urkoppling av kompressorn. Om jag inte fick ur all luft ur systemet vid min vaccumsugning jag gjorde, hur uppför sig systemet då? Trots allt fungerade ju systemet under ca 5 min, även om inkopplingscykeln, som jag uppfattade var ganska kort då också. Med Enviro. hur kan man då veta att man har tätt mängd olja i systemet?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1545952
RMn skrev: sön 02 jul 2023, 21:51 Ursäkta felskrivning: Med Enviro, hur kan man då veta att man har rätt mängd olja i systemet?
Det kan du inte, det är som i 2-takt bensin löst i gasen. Dock läcker det inte med ut vid små läckor så man behöver Inte fylla på normalt när man fyller på gas. När jag bytte kondensor hade ett rör i änden på kondensorn sönder och all gas försvann på 3 sek. Då följde oljan i systemet med ut och hela motorrummet täcktes av grön kletig olja och det droppade under bilen när jag stannat. EnviroSafe har påfyllningsgas med olja i. Köpte 2 st sådana, en st med torkmedel och 1 st med gas. Det är c:a 7 - 8 år sedan och det fungerar än. Med påfyllning av annan gas efteråt
av RMn
#1546051
Undrar om det inte är fel i kompressorn ändå. I går körde jag AC:n under minst 15 min och det blev ingen kyla als. Den gick till och från i cykler om 5 s med tryck varierande mellan tillslag ca 20Ps och frånslag 45PS, men som sagt ingen kyla. Konstigt åndå att den bygger upp tryck, men att detta inte ger någon kyla alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1546062
Har du den på full kyla, full fläkt och alla spjäll öppna? Vet inte exakt hur ECC fungerar, men (på min med AC) det sitter ett (mekaniskt) spjäll som blandar luften (allt övrigt är vakuumstyrt) så luften inte passerar värme elementet vid full kyla. Den kan krångla (gjort så på min) så den inte öppnar (eller stänger).
Blir det tryck i systemet bör ju kompressorn fungera, ECC har ju en massa andra saker som måste fungera.
av RMn
#1546117
ECC:n är styrd via en databox, som man kan analysera det den styr och det är spjäll och givare (inte givarna i gassystemet, de har ingen övervakning). Den ger nu koderna att alla övervakade delar är OK. Det mekaniska spjället som du pratar om, var sitter det och hur är det mekaniskt styrt. Alla spjäll jag vet styrs ju via vakuum. Och om det är så du säger, varför blir inte rörledningen mellan förångare och kondensorn kall. Det är ju rim frost på den, när det är varmt ute.
Förövrigt kopplade inte kompressorn in sig, då var den mekaniska givaren på kondensorn som var sönder.

Jag tror nog inte man skall stirra sig blind fr&[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]