Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1546170
Spjället är vakuumstyrt på ACC/ECC men vajerstyrd på AC och utan kylsystem. Spjället sitter efter förångaren, men före värmeelementet. Det styr den kalla luften steglöst helt förbi eller igenom värmeelementet. Hur det är övervakat vet jag inte, det brukar bara vara elektroniken som är övervakad. Förångaren blir ju olika kall betoende på yttertemperaturen, men luftflödet i bilen ska ju vara kallare än uteluften. Har du mätt med termometer? Det är svårt att "känna" annars.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1546175
Cykler på 5 s tyder på för lite eller för mycket gas, beroende på vilken tryckvakt som slår till.
av RMn
#1546236
Gick in i bland felkoderna för ECC:n. Där finns felkod för ej fungerande vakumstyrt spjäll för värme, som sitter i motorutrymmet. Temperaturen mäter jag med köttermometer i mittre ventilationsspjällen. Skall släppa ut gas för att se om det ger en förändring. Tryck på manometer visar dock att det bör vara rätt fyllt. Tvångskörde kompressor med cykler utifrån de tryck som manometer visade ca 5 min med att förbikoppla styrenheter, men får ingen kyla då heller. Hade idag kontakt med en servictekniker på en firma, som hade för sig att i kompressor finns en funktion (han kunde inte förklara exakt hur), som kan ge de symptomen att jag har tryck i systemet , men inte får någon kyla, d.v.s söndrig kompressor. Har ni hört något sådant?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1546279
Fick i för mycket gas en gång på 745-an. Där blev inte högre tryck men det började knacka hårt i kompressorn. Släppte ut gas så slutade det knacka. Vet ej om det kylde då, det blev lite panik. Men efter har det fungerat i 2 år
av RMn
#1546312
För att prova allt och som tidigare en insändare skrev att cyklerna var så korta, fyllde jag på mer gas än vad tillverkaren av gasen anger, men det gav ingen skillnad, men heller inget oljud. Före jag gör ett nytt kompressorbyte, skall jag släppa ut lite gas och se om det gör någon skillnad.
av RMn
#1546801
Släppte ut gas under tiden kompressorn slog till och från tills trycket blev för lågt och den inte slog till igen. Har försökt att höja och sänka fyllnadsmängden utifrån de rekommenderade värdena. Detta har inte hjälpt. Nu bytte jag till en annan kompressor ( från skroten och gått ca 15000 mil) och nu fungerar kylan i bilen. Kan någon på forumet förklara vad det var för fel i den. Den gamla kompressorn byggde alltså upp tryck och slog till och från, men den gjorde ingen kyla. Hur är de internt uppbyggda? En servicekille förklarade ju tidigare i forumet, att de har en intern funktion, så detta kan hända, men han kunde inte förklara hur detta fungerade.
av Chris72
#1547189
Enkelt beskrivet så är det som en vobblande skiva som i sin tur påverkar ett antal små kolvar, fungerar exakt likadant som på på en högtryckstvätt, men varje kolv har ju en typ av backventil och tätningar och det räcker med att en blir lite otät så kan det bli det fenomenet som du hade. Jag renoverade en sån kompressor för massa år sedan.
Renoverar man AC systemet så är det trots allt bäst att byta kompressor vid minsta tvekan om funktionen
//Chris
av RMn
#1568290
Bytte i somras till en annan kompressor och systemet fungerar, men tyckte fortfarande att kyleffekten var lite låg, men lät det vara. Inkopplingscyklerna var mindre än 20s, fast mängden var rätt (trodde jag). Använde Enviro Safe gasen. Hade samma fenomen på en annan bil, med låg kylkapacitet. När jag tömt flaskorna på gas har jag upplevt att det är en del gas var kvar i dem efter tömning och att flaskorna blev mycket nedkylda vid tömningen. Har nu i går när jag fyllde på bilen placerat flaskan efter första minuterna av tömningen i en kastrull med 50gr varmt vatten. Då märkte jag direkt att trycket i systemet ökade och all gas i flaskan försvann. Inkopplingscyklerna ökade till över 1 minut och kylan ur ventilationsmunstyckena ökade markant.
Min fundering är om det kan det vara så att jag förut aldrig nådde det optimala trycket, som skall vara i systemet. Har en tryckmätare på påfyllnadsslangen och den visade skillnad. Det står inget om detta nedkylningsproblem i fyllnadsinstruktionerna.
Återkom gärna med åsikter.
Användarvisningsbild
av MartinS
#1568306
Min erfarenhet är att man inte skall lura sig för mycket på trycket (som inte säger något om mängden kylmedia), om du har 20-30sek på inkopplingscyklerna så är det någorlunda rätt mängd kylmedia i.

Jag lägger på skatten också i kal[…]

Vi som beställt nya XC60

Om du kör den på 0,65-0,7 med tomt batt[…]

På min hade ena kabeln till främre giva[…]

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]