Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av O9312
#1525525
Hej !
Har problem med min 945:a. Var ute och körde igår ( nyligen köpt bilen ). Märkte vid start att ABS lampan lös, och att hastighetsmätaren och mätarställningen stod still. Efter ca 5 km så började vindrutetorkare sakta ner sedan dog tempmätare, varvräknare sedan stereon. Efter några hundra meter dog även bilen. Rullade till närmsta lämpliga ställe och försökte få igång den. Hände inget när jag vred på nyckeln , inget svar av startmotorn. Försökte ett par gånger gav upp och vänta ca 10 min innan nästa försök då startade den och gick hem.
Startat tiotal gånger på rad hemma, sen när jag skulle iväg med bilen så var det hel dött igen. Nytt tag med nyckeln så startade den igen.
Någon som har några förslag var man ska börja felsöka ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525543
"Känns" spontant som tomt batteri, och/eller dålig laddning. Ett någorlunda bra batteri "återhämtar" sig något på en timme eller så, så det går att starta.
Kolla om laddnings/batteri lampan lyser med "tändningen på" och slocknar när motorn startar. Gör den det bör generatorn fungera. Gör den inte det är i bästa fall kolen i generatorn som "tagit slut".
av O9312
#1525545
Har kollat generatorn, bytte laddningsregulatorn eftersom den laddade lite dåligt. Kabeln med flatstift på till generatorn hade hoppat bort. Kanske var det felet ? Och annan anledning att den inte startade senare ?
#1525549
D+ är det som får hela generatorn att börja jobba så troligtvis det. Hade personligen tagit multimeter och kollat batteri, generator, jordpunkter osv. Efter det hade jag kikat på lite allt möjligt beroende på hur det ser ut.
av O9312
#1525554
Jaha okej, generator laddade ca 12,5 när jag kom hem efter den stannat. Och 11 volt på batteriet med bilen av. Rengjorde alla fästpunkter på generatorn och nya kol. Laddar 13,9 nu. Nytt batteri i och laddat när den senare inte gick runt alls.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525597
Kabeln på laddningsreläet (D+) är kopplat direkt till laddningslampan. Därför är det viktigt att kolla att laddningslampan fungerar vid tändning på. Ingen laddningslampa, ingen laddning.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1525602
Symptomen du beskriver stämmer tämligen exakt överrens med en bil som bara går på batteriet, som sakterligen sjunker och delar av bilen stänger ner successivt.
ABS och SRS brukar vara dom första som dör, och motorn brukar vara det sista(förutom ev. några glödlampor som kan smålysa). Styrboxen stänger av när spänningen sjunker till under ca 8-9V, ABS osv brukar börja stänga ner vid typ 11-11.5V.

D+ är viktig, utan den laddar inte generatorn. Och den kräver en fungerande laddningslampa i instrumentpanelen för att sluta kretsen(precis som lennarte säger).
T ex, bilen kan vara 100% felfri på alla sätt och vis i laddningen - men är den där lilla laddlampan sönder(eller instrumenthuset är urkopplat) så laddar generatorn likt förban... inte.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525699
Där finns 3 st kablar på generatorn. En blå grov (B-) mellan generator och jord på motorn. Denna behövs då generatorn ibland är helt gummi upphängd. En grov röd (B+) mellan generatorn och startmotor(eller batteri). Och då den klena röda (D+) som går mellan regulatorn och mätarhuset (laddningslampan). Alla är viktiga, men den blå kan ibland fattas beroende på hur generatorn är fastsatt. Sedan finns det (dieselbilar) ibland ett uttag (W) som går till varvräknaren. Vet ej färgen på den, men det uttaget används bara till dieselbilar och numera även till hastighetsregleringen på A-traktorer
Generatorn lossnat

Ny här och kan typ inget om bilar generellt. […]

Tanklock

Min har skruvat lock. Ett lite mindre, svart utan […]

Skum ABS-sensor?

Jag köpte en ABS-sensor av VParts(https://vpa[…]

Skillnad MY22 / MY23?

Hej, Jag kollar på V90CC MY22 och 23. Det […]