Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Heppes90
#1239535
Hej har ett jobbig problem med min 740 `85a`
Problemet är att efter en liten stunds körning så är batteriet helt dödt verkligen inget kvar. Generatorn laddar runt 14v+ Även under belastning radio mm.
Första batteriet är helt dödt nu satte i ett begagnat som är dödt nu med och sedan ett helt nytt som är slut nu med. Går ladda upp dom med batteri laddare.
Själv har jag kollat så alla kablar mm sitter på sin plats hittade då en kabel som skulle gå till laddningsregulatorn men förra ägaren hade täppt igen kontakt ut taget på den. Har även bytt laddningsregulator till ett utan kontakt uttaget. Sladden går upp till batteriet tror jag, måste den kabeln vara på? Har kört bilen bra länge när jag köpte den utan problem utan kabeln. Kan till lägga att om jag står stilla med bilen ca 30 min så kan batteriet laddas up lite (märker att lyktor blir starkare) men så fort jag börja köra en bit så är batteriet dött igen. Vad ska jag fortsätta felsökning? Generatorn laddar som den ska ju och nytt batteri har använts tacksam för svar,
av sicnarf
#1239542
Ditt problem verkar vara komplicerat. Hade det varit jag så hade jag gått till en bilelektriker efter att ha gjort allt jag kan och efter första batteribytet. Du har redan lagt ner massor av pengar på batterier.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1239544
Mätte du på generatorn och på batteriet med motorn igång? Du kan mäta mellan + på batteriet och + på generatorn. Om generatorn är dåligt jordad kan man få skumma följdfel
Användarvisningsbild
av frasse4
#1239601
Du mäter spänningen mellan plus (den tjocka kabeln på baksidan av generatorn som går ner till startmotorn) och chassit på generatorn med motorn på. Se upp för snurrande fläktremmar bara.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1239757
Var det mätt på batteripolerna? Låter helt klart som dålig jord mellan batteri/kaross/motor/generator. Ta isär dessa jordpunkter, slipa plåtrent och sätt tillbaka. Jag har satt en extra jordkabel mellan generatorn och fjädertornet på min 940 efter att jag hade laddningsproblem.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]