Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Maria4966
#1235611
Hej!
Köpte en 740 från 86 i höstas och har nu ett irriterande problem.
När det blir lite kallare så vägrar den starta vad jag än gör i princip. Det lyser i alla lampor och så när jag sätter på tändningen men när jag sen ska starta så klickar den bara en gång sen är det helt dött. Funkar ej med starthjälp eller något så antar att det är det vanliga felet med förgasarmotor att det är startmotorn som krånglar? Den startar om man blåser med varmluftspistol på startmotorn eller om man drar igång den men jag själv äger ingen sån pistol och att dra igång sen är ju inte heller riktgt något alternativ. Kvittar om jag använder choken eller inte så startar den inte... Så tänkte höra med er om tips på vad jag kan göra? Har inget motorvärmaruttag samt att jag ej har tillgång till varmgarage så den kan stå varmt under natten. Om jag väl fått ingång den en gång så den fått bli varm så startar den galant sen resten av dagen så problemet uppstår inte förens den står över natten. Tacksam för all hjälp jag kan få!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235704
Hur är statusen på batteri, batterikabelskorna, kablar till och från batteri, motor, chassi? När det klickar i starten är det brist på ström/jord eller fel på starten
av Maria4966
#1235742
@lennarte
Allt det är okej, batteriet låg på 12.23 igår när jag till sist var tvungen att dra igång den och det tycker jag bör räcka egentligen? Provade först med starthjälp men det funkade ej, sedan kom en kompis och han hade med sig startkablar och hade 2 bilbatteri som matade min men fortfarande helt dött...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235810
Om batterikablarna (kabelskorna) är dåligt rengjorda (ärgade) och/eller fastspända kan det slå ut kontakten mellan batteri och resten av bilen tillfälligt p.g.a väldigt hög belastning (lamporna i instrumentet slocknar) just när startmotorn ska dra runt motorn. Men då brukar det funka med kablar för då sätts klämmorna på batterikabelskorna. Det kan vara en dålig startmotor också, men i dom flesta fall är det nog dålig kontakt vid batteriet
Användarvisningsbild
av lennarte
#1235882
Kom på en sak till, om man kör med för tjock olja på vintern kan det bli ordentligt "motstånd" när startmotorn ska dra runt.
Förr var det ganska vanligt med "tillsatsoljor" till motoroljorna typ Wynn, STP och liknande. När jag jobbade på verkstad hade vi en kund med en (då) ganska ny Amazon Herrgårdsvagn som inte startade på morgonen när det var kallt. Hade han bara fått igång den då (rullat, bogserat) så kunde han starta hur många gånger som helst under dagen. Vi kollade på batteri, laddning, bytte startmotor, bytte batteri, renoverade generatorn (likströmsgenerator var det på den tiden) men inget hjälpte. Så gick det några veckor med mildare väder, en dag kom han och tankade bilen och köpte en burk (0,5 L) med tillsatsolja. Chefen (som stod vid bensinkassan) frågade varför han köpte en sådan "det gör jag alltid, den förbättrar gammal olja". Då skickade chefen in honom och bilen i verkstaden så vi bytte olja i motorn. Det tog tid tills det började rinna ut något och då var motorn varm. Fick väl ut kanske 1,5 L sedan hällde jag på ny (bästa sorten, ESSO Uniflo 10W-30) så körde han en vecka så bytte jag igen och sedan startade motorn i alla väder och han hällde aldrig i någon tillsats mer. Dessa "undermedel" består till stora delar av "förtjockningsmedel" så efter några burkar sådant i motorn så känns kallt Margarin flytande i jämförelse

Har precis hämtat en my24. Elvärmaren […]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]