Sida 1 av 2

tvärdog och ingen gnista

Postat: tor 22 feb 2018, 17:57
av fewi1
hallå!

Volvo 940 dog när jag körde och startar inte nu. Har ingen gnista ut i stiften men har gnista om jag kopplar tändkabel direkt på spolen. Fördelaren och rotorn byttes nyligen, nu har jag även bytt tändmodul och vevlägesgivaren. Varvräknaren rör sej inte alls när jag håller på starten (därför trodde jag vevlägesgivaren) . Soppa luktar det o stiften e helt blöta.

Vad kan detta vara?? tändboxen som gett upp ?

Mvh

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: tor 22 feb 2018, 19:34
av frasse4
Var det orginal fördelarlock och rotor?

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: tor 22 feb 2018, 23:53
av fewi1
Nej de va biltema båda två :???:

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: fre 23 feb 2018, 07:07
av frasse4
När jag köpte fördelarlock på Biltema förra året stannade bilen efter 2 veckor. Det var dålig kontakt genom locket...

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: fre 23 feb 2018, 07:30
av lennarte
Det finns dåliga fördelarlock i omlopp (inte bar Biltema) så ska man vara säker så får man ohm-mäta att det verkligen är kontakt mellan stiften på insidan och där tändkablar sitter på utsidan. Det är 2 delar (som gjuts in) som ska ha kontakt med varandra, men det felar där. Förmodligen är det internkontrollen som felar när det ska produceras stora mängder til lågt pris. Även Volvo original var drabbat för några år sedan. Det är synd att man inte kan lita på nya grejer, men så är det numera.

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: fre 23 feb 2018, 11:41
av fewi1
Hmm okej skall kolla detta med locket! Men förstår inte riktigt hur tändnings systemet fungerar men om tändboxen skulle vara pajj skulle man då få en gnista från spolen ? Och att varvräknaren inte rör sej alls? Hur kommer det dej?

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: fre 23 feb 2018, 18:16
av Magnus308
Min 940 startade inte när jag monterade ett nytt Biltema fördelar lock med ny Biltema rotor, Det fungerade däremot om jag använde Biltema locket med en Bosch rotor.
Lämnade tillbaka Biltema rotorn och visade dom hur felkonstruerad den är, Vet inte om han som tog emot reklamationen förstod vad jag visade.

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: lör 24 feb 2018, 10:43
av fewi1
Okej hmm! Mätte motståndet med multimeter i locket igår o de va bra kontakt på alla fyra, motstånd på 200 mellan ingående från spolen o kolet.

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: lör 24 feb 2018, 14:30
av frasse4
Provade du att ställa multimetern på "pip-läget" och trycka stiftet som fjädrar i locket in och ut när du mätte? På mitt lock lät det först som det inte var något brott, men när man tryckte stiftet som ska ligga mot rotorn in och ut så bröts kretsen. Om du inte slängt det gamla locket och rotorn skulle jag prova dessa först.

Om du fick gnista på kabeln från spolen när du körde på starten tror jag inte det är fel på tändboxen eller steget. På min 940 hoppar i alla fall aldrig varvräknaren när man försöker starta, det gjorde den på min 960 och 240 minns jag.

Som Lennart skriver är säkert inte bara Biltema drabbat, det lär inte finns så många pirattillverkare av dessa lock, förutom Volvo satt de på fyrcylindriga Porschar av samma ålder vet jag. Men ett orginallock från Bosch kostar runt 500 online så varför chansa?

Re: tvärdog och ingen gnista

Postat: lör 24 feb 2018, 17:09
av fewi1
Tack för utförligt svar :) tyvärr slängt gamla locket.. jag körde med pip funktionen och det piper på alla de fyra utgående men inte på det fjädrade kolet. där får jag ställa multimetern på "2000" och får cirka 120 när stiftet är helt intryckt och sedan varierar det upp till flera hundra när man går upp o ner med fjädern. hmm? brott?