Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av fewi1
#1234313
hallå!

Volvo 940 dog när jag körde och startar inte nu. Har ingen gnista ut i stiften men har gnista om jag kopplar tändkabel direkt på spolen. Fördelaren och rotorn byttes nyligen, nu har jag även bytt tändmodul och vevlägesgivaren. Varvräknaren rör sej inte alls när jag håller på starten (därför trodde jag vevlägesgivaren) . Soppa luktar det o stiften e helt blöta.

Vad kan detta vara?? tändboxen som gett upp ?

Mvh
Användarvisningsbild
av frasse4
#1234334
Var det orginal fördelarlock och rotor?
Användarvisningsbild
av frasse4
#1234429
När jag köpte fördelarlock på Biltema förra året stannade bilen efter 2 veckor. Det var dålig kontakt genom locket...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1234435
Det finns dåliga fördelarlock i omlopp (inte bar Biltema) så ska man vara säker så får man ohm-mäta att det verkligen är kontakt mellan stiften på insidan och där tändkablar sitter på utsidan. Det är 2 delar (som gjuts in) som ska ha kontakt med varandra, men det felar där. Förmodligen är det internkontrollen som felar när det ska produceras stora mängder til lågt pris. Även Volvo original var drabbat för några år sedan. Det är synd att man inte kan lita på nya grejer, men så är det numera.
av fewi1
#1234481
Hmm okej skall kolla detta med locket! Men förstår inte riktigt hur tändnings systemet fungerar men om tändboxen skulle vara pajj skulle man då få en gnista från spolen ? Och att varvräknaren inte rör sej alls? Hur kommer det dej?
Användarvisningsbild
av Magnus308
#1234543
Min 940 startade inte när jag monterade ett nytt Biltema fördelar lock med ny Biltema rotor, Det fungerade däremot om jag använde Biltema locket med en Bosch rotor.
Lämnade tillbaka Biltema rotorn och visade dom hur felkonstruerad den är, Vet inte om han som tog emot reklamationen förstod vad jag visade.
av fewi1
#1234632
Okej hmm! Mätte motståndet med multimeter i locket igår o de va bra kontakt på alla fyra, motstånd på 200 mellan ingående från spolen o kolet.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1234687
Provade du att ställa multimetern på "pip-läget" och trycka stiftet som fjädrar i locket in och ut när du mätte? På mitt lock lät det först som det inte var något brott, men när man tryckte stiftet som ska ligga mot rotorn in och ut så bröts kretsen. Om du inte slängt det gamla locket och rotorn skulle jag prova dessa först.

Om du fick gnista på kabeln från spolen när du körde på starten tror jag inte det är fel på tändboxen eller steget. På min 940 hoppar i alla fall aldrig varvräknaren när man försöker starta, det gjorde den på min 960 och 240 minns jag.

Som Lennart skriver är säkert inte bara Biltema drabbat, det lär inte finns så många pirattillverkare av dessa lock, förutom Volvo satt de på fyrcylindriga Porschar av samma ålder vet jag. Men ett orginallock från Bosch kostar runt 500 online så varför chansa?
av fewi1
#1234716
Tack för utförligt svar :) tyvärr slängt gamla locket.. jag körde med pip funktionen och det piper på alla de fyra utgående men inte på det fjädrade kolet. där får jag ställa multimetern på "2000" och får cirka 120 när stiftet är helt intryckt och sedan varierar det upp till flera hundra när man går upp o ner med fjädern. hmm? brott?

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]