Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1236624
Prova att lossa bränsleslangen till fuelrailen och stoppa i en PET-flaska. Sedan ber du någon köra på starten och se om det pumpar bensin.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1236636
Fuel railsen är det bränslerör som sitter på motorn och som spridarna är fästa i och "kläms fast" när man drar fast detta rör. Längst fram sitter en BränsleTrycksRegulator (allmänt kallad BTR). I BTR-en sitter en grov och en klen slang. Den klena är en vakuumslang som sitter till insugningsröret och den grövre är bränslereturen till tanken. Bränslet pumpas hela tiden runt i systemet men 3 bars tryck och lossar du slangen vid röret och stoppar i en typ PET-flaska så ska det komma ordentligt med bränsle. C:a 0,5 l på typ 10 sek.
av Micc
#1236648
OK, tack för ytterligare info!

I väntan på svar gjorde jag så att jag kopplade in kablaget till bränslepumpen och testade om den gick igång när tändningen slogs på, och det gjorde den. Yippie..., men nästa gång tändningen slogs på startade den inte. Gjorde rent kontaktytorna i kopplingarna i tro att det var glapp där, knep även ihop honorna lite för bättre kontakt, men det var ändå kontakt ibland och ibland inte. Checkade återigen att pumpen gick när jag matade ström direkt från ett bilbatteri, och konstaterade att det vearkar vara glapp i pumpens elkontakter (eller möjligen inne i pumpen). I vissa lägen startar den och bara man rubbar det hela lite så är den stendöd igen...

Så jag antar att det bästa är att skaffa en ny pump i alla fall!
av Rådlös
#1236669
Det låter ju annars som en trasig kabel. Kanske ett brott med glappkontakt någonstans? Innan du köper nya och dyra pumpar, koppla loss kabeln och dra en provisorisk och löst liggande kabel. Anslut den på samma ställen och se hur det fungerar.
av Micc
#1238329
Jo, det verkar som ett glapp, men det tycks sitta i själva pumpen eller i kontaktdonen på pumpen och det verkar ju inte som om det går att öppna något på den.

Jag gjorde ju så att jag, när pumpen var demonterad, kopplade två kablar direkt från batteriet och in i kontaktdonen. I vissa lägen gick pumpen - i nästa stund funkade den inte trots att jag garanterat hade kontakt med hanen i respektive kontaktdon..,
Användarvisningsbild
av lennarte
#1238347
Micc skrev:Jo, det verkar som ett glapp, men det tycks sitta i själva pumpen eller i kontaktdonen på pumpen och det verkar ju inte som om det går att öppna något på den.
Förmodligen kolen som är slut och/eller en fullständigt utsliten kollektor. Då brukar det funka en stund när man "rör den". Den går inte att öppna med mindre än att såga upp den. Om det skulle vara glappkontakt i kabeln så syns det som "bränt" (det blir varmt) där kabeln är "skarvad". T.ex vid säkring 1, bränslerelä, säkring 11 och det ska finnas koppling i elcentralen, och på pumpen
av Micc
#1239418
Ja det stämmer säkert! Nu är ny bränslepump på plats och bilen startade direkt efter att jag pumpat fram några gånger. Tack för all hjälp!
Dock dök det upp problem vid besiktningen, så om någon känner sig manad så har jag ställt en ny fråga (igår kväll, ang om hjullager går att dra åt).
/Micc

Reparationer på burk ska du hålla dig […]

km-skatt är helt klart det mest logiska. Viss[…]

Samma prylar 850/v70?

Elhissar vetefan.. Skenorna och motorerna bör[…]

V70 motor till 850

Finns väl knappt en bult som är lika p&a[…]