Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av halvar89
#1232457
Tjenare köpte mig en billig 740 gle (b230e). Har något konstigt fel vid start. startar och den går bara på 3 cylindrar. Men om jag varvar upp till 3000 varv då är den igång på alla 4. Det är även så att alla lysen är ner dimmad och börjar lysa starkare och lyser som de ska när man har varvat upp den.

Jag tror att de är generatorn som är sopslut, vad tror ni? Generatorn slirar då inte för den gnäller inte iallafall
Användarvisningsbild
av lennarte
#1232564
Om remmen är riktigt dåligt spänd eller om den är riktigt utsliten så den "bottnar" i remskivorna så slirar den utan att skrika.
Var gäller motorn så kolla på stiften (försök lista ut vilken cylinder den inte går på först) hur dom ser ut. Menar du att den alltid går på 3 cyl. på låga varv eller är det bara när den är kall?
Användarvisningsbild
av halvar89
#1232694
lennarte skrev:Om remmen är riktigt dåligt spänd eller om den är riktigt utsliten så den "bottnar" i remskivorna så slirar den utan att skrika.
Var gäller motorn så kolla på stiften (försök lista ut vilken cylinder den inte går på först) hur dom ser ut. Menar du att den alltid går på 3 cyl. på låga varv eller är det bara när den är kall?
Går oftast på 3 i början när den är kall, men måste ändå varva upp den runt 3000 för att lampor och dylikt ska fungera till 100%
Användarvisningsbild
av lennarte
#1232709
Det är 2 olika fel. Kolla så att du får strömmen att fungera först så du inte står utan ström helt plötsligt. Hur ser remmar och remskivor ut?

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...