Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lordwinters
#1231587
Hej, först och främst vill jag bara säga att jag är ny hör på forumet och ber om ursäkt ifall detta inlägg hamnar fel.
Då till mitt bekymmer, äger en volvo 745-1988 som jag har som bruksbil. Förra helgen var jag ute på långtur, det var slaskigt och dant, och till följd av det gjorde jag slut på spolarvätskan. Stannade på en mack, fyllde på och efter det fungerar inte spolningen fram! Bak fungerar det som det skall.
Säkringen är ok, likaså reläet antar jag, för så vitt jag vet är det samma till torkarna?
Jag har klämt på slangarna, och de är mjuka och verkar inte vara isiga. Vilket de heller inte borde vara i och med att jag kör 50/50 spolarvätska.
Då kommer jag till slutsatsen att felet ligger hos pumpen, är det två pumpar då? En till framrutan och en till bakrutan?

Tacksam för svar från mer 740 kunniga!
Hälsningar,
Richard
av sicnarf
#1231635
Kan vara smuts som sugits upp när vattnet höll på att ta slut i burken. Hör du nåt från spolarpumpen/motorn när du sätter på spolningen? Du kan ta loss slangen från pumpmunstycket. Spola och se om det kommer vatten? Gör den det är pumpen ok. Om du hör den gå och pumpen är ok så kan det vara täppt i hålet. Ta en nål och gör rent vid öppningen, och vid delningen i motorrummet. Kan också vara sprucken slang så trycket försvinner.
av Lordwinters
#1231728
sicnarf skrev:Kan vara smuts som sugits upp när vattnet höll på att ta slut i burken. Hör du nåt från spolarpumpen/motorn när du sätter på spolningen? Du kan ta loss slangen från pumpmunstycket. Spola och se om det kommer vatten? Gör den det är pumpen ok. Om du hör den gå och pumpen är ok så kan det vara täppt i hålet. Ta en nål och gör rent vid öppningen, och vid delningen i motorrummet. Kan också vara sprucken slang så trycket försvinner.
Fick hjälp nu på morgonen så jag kunde lyssna, låter inget från pumpen när man försöker spola fram. Men spolar man bak så fungerar det som det ska som sagt. Är det då två separata pumpar eller är det något annat som spökar?
Användarvisningsbild
av Y62
#1231822
Jag har en 945 som har sporadisk funktion. Mätte spänningen och motorn får spänning så jag ska byta motorn. Tänkte köpa en från Biltema, alltid bra med ett skäl att gå in där. Hoppas du får till din!
av Lordwinters
#1231907
Tack allesammans, jag drar till biltema idag och införskaffar en ny. Tycker bara att det är konstigt att den gick sönder samtidigt som spolarvätskan tog slut, innan dess har jag aldrig haft problem med spolarna.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]