Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Frasp
#1231180
Hallå!

Igår dog pärlan.

Idag har hon återuppstått. Vid reparationen upptäcktes att kamremmen stod en kugg fel. Mekanikern fick, efter att ha fixat detta ändå ingen gnista. Efter byte av min 1,5 år gamla rotor och fördelare så hoppade bilen igång?!

Efter kamremskorrigeringen märker jag att en under har inträffat. Bilen är ju nästan... Pigg! Så frågan blir hur länge jag kört med felkuggad kamrem? Kan bilen ha tagit sig igenom besiktningen i somras med "jättefina" (besiktningsmannens kommentar) avgasvärden? Ett annat symptom på felkuggningen är att bilen dragit typ en liter/mil, och det tycker jag att den gjort *länge*, men jag har tänkt att det nog berott på kortkörningar...

B230FD.

Tankar?

Mvh Fredrik
av Rådlös
#1231185
Det är ju i och för sig styrdatorn som ställer in avgasvärdena och försöker att hålla Lambda 1. Den försöker i alla fall att göra det inom dom givna förutsättningarna. Så en felkugge behöver inte betyda något allvarligt. Men något kan bli lidande på något annat sätt, t.ex effekten i gränsområdena.
av Rådlös
#1231219
"I min hjärna tyckte jag att allt borde bli så fel att lambda 1 borde bli omöjligt."

Det måste ju finnas marginaler både uppåt och neråt om det skall kunna reglera. Och då skulle man ju kunna gissa (utan att veta) att en kugg ligger inom marginalen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1231240
På en modern motor med en kamaxel är är det en kompromiss mellan hög effekt bra vridmoment och rimlig förbrukning. Detta har att göra med när ventilerna öppnar och stänger. I normala fall är både avgas och insugsventilen öppen just i det ögonblick kolven vänder och avgasventilen ska stänga och insugsventilen ska öppna (kallas för överlappning). Ju "vassare" kamaxel desto längre tider är ventilerna öppna och då överlappningen. Detta ger högre effekt vid högre varv men sämre bränsleekonomi och sämre vridmoment (körbarhet) vid normal körning. Det som hänt med din motor (tror jag) är att överlappningen skett en kugg innan kolven vänder och därmed får du sämre effekt, men bättre vridmoment vid låga varv och då kanske då en bättre bränsleförbrukning (avgasvärden). Hade den kuggat åt andra hållet hade körbarheten (orken) blivit ännu sämre.
Har du 2 kamaxlar (har nog dom flesta bilar idag) så är det lättare att "anpassa" detta. Vissa har även inbyggt att motorn själv "ställer om" avgaskamaxeln så när man "kör normalt" (vid start och när det behövs vridmoment) har kamaxeln i ett läge och sedan flyttas kamaxeln fram några grader när motorn kommer upp i högre motorvarv. Honda kallar detta VVT och har det på (dom flesta) sina motorer, Alfa Romeo var nog först (sent -70-tal)

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

Till att börja fattade jag ingenting. Det kop[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]