Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Volvolotten
#1230612
Hej. Jag har lite ångest. Jag har en 740 Gl-88b, en älskad gammal vän (har haft den sen 2004). Nu har den stått avställd mkt, gick bara knappt 2 mån i somras o innan dess stod den avställd sedan 2015. Bromsarna ligger på, den går ojämnt i motorn (missar på en cylinder), kilometerräknaren har lagt av, bakluckan läcker som ett såll, skyltbelysningen har trillat av... listan kan göras lång.Den är dock fin att se på... :) inte mkt rost (lite i underkant på en dörr) fin i karossen... Gått 40tusen typ. Till saken hör att jag har en bra 945a också, som är iordninggjord i motor o växellåda de senaste 2 åren o som är helt rostfri. Den har varit i familjen sen den var ny dessutom. Jag kan bara köra en bil i taget o frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att lägga så pass mkt som krävs på den..? Bromsarna gör jag inte själv, litar inte tillräckligt på mig själv för sånt... Vad hade ni gjort? Skrotat? Sälja känns inte okej med tanke på att bilen knappt går en meter själv. :shock:
av Tilly
#1230627
Med de bakhjulsdrivna Volvomodellerna så gäller ju generellt att om karossen är i bra skick så är det oftast värt att satsa på den.

Jag tycker inte att felen verkar så svåra att lösa men då utgår jag ju från min egen förmåga, tid och plats att meka. Bromsar kan visserligen ta mycket tid och jävlas om delarna är fastrostade men det är egentligen inget komplicerat alls och har man bara verkstadshandbok så löser man det mesta. Motorproblemen låter inte så allvarliga men det kan vara lite lurigt att hitta felet. Bagageluckan, skyltbelysningen, kilometerräknaren mm. är sådant man löser när man börjar rota med det. Vissa av sakerna kan man ju lämna in för att få åtgärdade men försök hitta någon bra "Karl-Åke borta på åsen" i så fall och inte någon auktoriserad märkesverkstad.

Om du vill ta tag i den eller göra dig av med den kan bara du svara på. Det kan vara lite svårt att göra sig av med något som man ägt och kört länge men det går ganska fort över och ibland kan man behöva minska ner på saker som man "borde" eller "måste".

Skrota ser jag i alla fall ingen som helst anledning att göra. Det handlar trots allt om en bil som inte verkar helt kass och som nu är skattefri. Det finns många som vill köpa om priset är hyfsat lågt. Så länge man är ärlig med vad som är fel med bilen så finns det väl inget som inte är "okej" med det?
#1230704
Volvolotten skrev:Hej. Jag har lite ångest. Jag har en 740 Gl-88b, en älskad gammal vän (har haft den sen 2004).
Jag har också svårt att göra av med bilar jag haft länge, men dom blir bara sämre av att stå stilla. Särskilt om dom står utomhus utan skydd.
Just 740 -88B (även då -89) var ju Volvos första helgalvade kaross och dom "står sig" betydligt bättre än t.ex 940. Min 745-a är fortfarande (i princip) helt rostfri trots årtal av misskötsel. Dock börjar det märkas lite nu (innertaket i tyg trillar ner) att den är gammal och det har börjat dyka upp rost (runt båda sidpblinkerna) och i nederkant på bakluckan. Den har gått omkring 46-47000 mil (väg och trippmätare har lagt av för flera år sedan).
Vad gäller bromsar (som väl är det viktigaste) så är det inga "astronomiska" kostnader och "relativt" lättmekat och som "Tilly" skriver en handbok är inte fel att börja med och Biltema har det mesta som behövs till bra priser. Sök på forumet om bromsar på 740 så hittar du massor att läsa. Eftersom det stått still så mycket som den gjort är det inte fel att byta skivor och klossar runt om och då "motionera" kolvarna i oken och när ändå skivorna är borta rengöra och smörja upp handbromsen ordentligt (glöm inte justeringar). Som sagt sök på detta, och läs
Motorn är säkert "bara"dåliga tändstift, kablar, fördelarlock (rotor) + gammal bensin. Börja med att hälla i några liter E85 (tar bort vatten och höjer oktantalet). C.a 10 % blir lagom. Ett komp.prov är heller inte fel, både med och utan olja i cylindrarna.
Och som sagts ovan, skattebefriad (c:a 2300 kr) för all framtid. Bara det (för ett år) är ju vad skivor och klossar kostar så då är dom ju gratis.... :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av SRT
#1230785
Sentimentala tankar om bilar man samlat på sig och som med tiden blir långtidsparkerade som man sedan har svårt för att avyttra är svårt för en del individer och jag är tyvärr en av dom på gott och ont.Har bilen detta mentala värde för dig så låt den stå om plats finns.Hade själv en Scorpio 2.9 med manuell låda som rullat mer än 65 000 mil och som stod i ca åtta år ute innan en bärgare hämtade denna trotjänare när botten var totalt upprostad och allt åkte upp i kupen när man försökte hissa den.Nu står där istället en 850 GLT av den första årsmodellen sedan många år tillbaka.Startar alltid direkt vilket gör det hela ännu mer svårt att göra sig av med den.Varför, jo därför att jag har så många minnen av dessa bilar som gör det extra trögt att avyttra dom när tankarna på att om tid en dag finnes så ska den minsann åter putsas upp och börja rulla.Så behåll du din 740 om det finns möjlighet. :D

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]