Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1230593
Hej! Varningslampan för lambdan har börjat lysa vid 2 tillfällen. Första gången släckte jag den genom att lossa minuspolen på batteriet, men den började lysa igen under körning nån månad senare. Nu läste jag av diagnosen på den i uttag A. Döm om min förvåning när jag fick kod 1-1-1. Alltså inget fel..? Gjorde jag fel när jag läste av den eller går det troll i den gamle? Han har gått 46400 mil men är genomgången i både motor o växellåda de 2 senaste åren. Nån som har nån idé om vad det handlar om?
#1230596
Volvolotten skrev:Hej! Varningslampan för lambdan har börjat lysa vid 2 tillfällen. Första gången släckte jag den genom att lossa minuspolen på batteriet, men den började lysa igen under körning nån månad senare. Nu läste jag av diagnosen på den i uttag A. Döm om min förvåning när jag fick kod 1-1-1. Alltså inget fel..? Gjorde jag fel när jag läste av den eller går det troll i den gamle? Han har gått 46400 mil men är genomgången i både motor o växellåda de 2 senaste åren. Nån som har nån idé om vad det handlar om?
Kolla med startgas efter tjuvluft och att alla kablarna är hela billigast så
#1230601
drummeldrutten skrev: Kolla med startgas efter tjuvluft och att alla kablarna är hela billigast så
Såg vid närmare titt att det är blött från kanten på ventilkåpan o ner mot den första röret på insuget. Ser heller inte packningen lika tydligt där som på de andra rören. är rädd att jag köpt Biltemapackningar på både ventilkåpa o insug... Får testa startgasen. Kablarna... du menar de som går från sonden o upp i motorn?
#1230614
NilsO skrev:Har du läst ut felkoder ur rätt uttag, dvs både för bränslesystemet (uttag 2) och tändsystemet (uttag 6)? Båda dessa system kan tända motorlampan.
Shit. Nej. Bara från 2an... Fan va dum jag är!! :shock: Nu släckte jag den med minuspolen igen, så jag får väl vänta o se om den tänds igen... Tänkte att jag byter insugspackningen ändå eftersom den ser skum ut.
#1230620
Om du har bort insuget så passa på att se hur EGR-ventilen ser ut, att den och EGR-rören inte är igensotade. Den är nämligen en av de saker som sätter felkod på uttag 6.

EGR-ventilen är alltså den som sitter på motorblocket under insuget, med ett metallrör till insugsgrenröret och ett till avgasgrenröret. Den har en vakuumslang som man också kan se till, och en temperaturgivare som man kan kolla ledningen till.

Jag tror man ändå måste dela på något av EGR-rören för att kunna ta bort insuget, så därför är det inte så mycket extraarbete.
#1230622
NilsO skrev:Om du har bort insuget så passa på att se hur EGR-ventilen ser ut, att den och EGR-rören inte är igensotade. Den är nämligen en av de saker som sätter felkod på uttag 6.

EGR-ventilen är alltså den som sitter på motorblocket under insuget, med ett metallrör till insugsgrenröret och ett till avgasgrenröret. Den har en vakuumslang som man också kan se till, och en temperaturgivare som man kan kolla ledningen till.

Jag tror man ändå måste dela på något av EGR-rören för att kunna ta bort insuget, så därför är det inte så mycket extraarbete.
EGR-röret (hela som går längs o in nedanför avgasgrenröret) byttes för knappt 2 år sedan o det "nya" blåstes rent. EGR-ventilen är jag inte ens säker på att de rörde (fick lämna in den då det inte fanns en chans i helvete att jag fick loss nåt som suttit i 46tusen mil...). Ska kolla den (om jag hittar den... :lol: ) Den där FD-motorn har ju en massa extra "skit"! Får nog gå igenom den gamle igen... Han missar i tändningen ibland också, särskilt när han är kall o man ska köra ut tex i en korsning. Då tar han ett skutt framåt. Tack för tipset! Väldigt uppskattat!
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]