Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av buurt
#1229449
Hej!

Jag har googlat, men får egentligen bara mer förvirring.

Kan man sätta en medbringare från en M47 låda, alltså den som hardyskivan sitter i, mot kardan, bak på en M40 låda?
Eller är det olika splines?
Får inget riktigt svar.

Jag vill ha ordning på min dotter A-traktor.

Idag sitter det en ju en vanlig 4-bultad flänsmedbringare bak på M40 lådan.
På den är det sedan bultat en stum kardanbit, som går till splinesen i den andra kardanbiten (vid stödlagret alltså).
Men då den som gjort kardanstumpen från början inte fått plattan centrerad, slår den ju.
Min tanke vara att ta den främre kardanstumpen till en M47 låda, den med tre "armar" ut för hardyskiva.
Men då behöver det ju vara motsvarande bak på M40 lådan.

Eller hur sjutton löser folk detta?

Ska det inte vara ett knutkors på den lilla kardanstumpen mellan stödlager och M40 lådan?

När jag bildsöker får jag upp motstridiga bilder.

Någon som har ett rakt svar?
Ha en fin dag!

mvh Alex
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229509
Är det en M40 låda du har eller är det en 4-växlad M45. M45, M46 och M47 tillhör samma generation och har mer gemensamma delar än M40 och M41 som "gick ur tiden" med -75 års modell. M45 har (troligen) aldrig suttit originalmonterat på 7/900 modellerna
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229601
Då tror jag inte det passar, M45, 46, 47 är kraftigare byggda lådor så det är förmodligen kraftigare/annorlunda även där. Diametern på kardanaxeln är också grövre, liksom diametern på medbringaren, på dom som har kors istället för Hardyskivan. Sedan vet jag inte om Hardyskiva är ett bättre val, dom är ganska "känsliga" om det inte skulle sitta absolut rätt. Skulle tro att ett kors på medbringaren är ett bättre val. Alltså en kortad främre kardanstång, eller en längre bakre så du slopar mellanlagringen. Vet ej om detta er gjort/funkar men ska den bara gå i 30 km/tim så är det kanske inga problem. Det var ganska vanligt förr att stången inte var delad, men då satt splinsen (som är nödvändiga för fjädringen) i växellådan istället.
av buurt
#1229935
Hej!
Tack frö info.

Men vad för kardan ska jag leta efter?
Passar en främre kardan från en tidig 240, som hade M40, ihop med en bakre del?
Alltså den delen som har en extern tapp med splines?
På något sätt får de ju ihop det på traktorerna.

Den djäkla kardan snurrar på som en liten jehu, det blir ordentliga vibrationer, framför allt om hon rullar på i nerförsbacke, som är attraktivt efter att ha ångat på i 18km/h...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1230048
M40 satt från 1959 till 1975 på PV, Amazon, 140 och den allra första 240. Så det är nog lättare att hitta från en 140 än en 240. Sedan fanns det olika versioner av M40 under åren så dom senare (140) är kanske att föredra. Det är samma koppling (lamellen) fram till -80-talet så får du tag på en växellåda och främre kardanstången från samma bil så är den saken klar. Då skulle jag tro att du kan svarva och svetsa ihop denna del av stången med det del du har som sittter där nu, så passar ju den bakre delen av stången som också sitter där nu också. Tänk bara på att kardankorsen måste sitta i absolut linje. Alltså det främre "U-et" (mot splinsen) ska sitta i absolut linje med (U-et på den stången du svetsar ihop), annars blir det vibrationer ändå.

Det är inte ett kass hjullager? Da pleier […]

Vi som beställt nya XC60

Skit också :-) Du hinner väl änd[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag &au[…]

Bakfjädrar.

Jag har bytt bakfjädrar på min XC70 med[…]