Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av anglhz
#1229198
Tja!

Haft problem med att bilen inte startar, den har gnista, startar inte med startgas. Hursom så surrar inte pumpen när tändingen vrids igång. Har läst att det ska göra det och har även läst att den INTE gör det... VAD stämmer !?

Plockade ner pumpen och satte 12V direkt i den då surra den. Gjorde detta några gånger. Därefter mätte jag spänning på kablarna till pumpen och dom visar 0v även när tändingen är igång. Bad en polare starta bilen medans jag mätte på kablarna och då fick jag 12v samt bilen startar... men vågade inte ha bilen igång för länge. så förmodligen har jag tryckt in bränsle manuelt när jag gav den 12v. Kan detta tyda på dålig bränslepump eller är det något med relät som gör att den inte ger ström ner till pumpen vid tändning? Relät testa jag och det klickar i allafall.

Är det någon som vet? Vill mest ha säkert om pumpen ska surra med tändning eller vid start...
Äger en Volvo 740 GLT 1990

MVH
av Rådlös
#1229222
Det trycket som pumpen bygger upp när den fungerar, är tämligen direkt i tiden. Det kan inte lagras något tryck som gör att motorn går en liten stund utan att pumpen fungerar. Stannar pumpen så stannar också motorn.
Du säger att motorn inte går på startgas. Det tyder på ett fel som troligen finns i tändsystemet. Men det felet du har med bränslet är mer markant. Det förekommer att lödningar till pumprelät är dåliga. Det blir glappkontakt och det fungerar lite "till och från" som glappkontakter brukar göra. Ta loss det kretskortet som relät sitter på och dutta på flussmedel på alla lödpunkter. Värm sedan med en lödkolv så att det blir som en ny lödning. Det är inte säkert att du behöver tillföra något lödtenn. Troligen inte. Om du kommer åt, gör samma sak på reläets lödningar. Är det för svårt så köp ett nytt relä. Det kostar inga astronomiska summor.
Flytande flussmedel kan man köpa på t.ex ELFA.
Tänk på att inte överhetta foliebanorna på kretskortet. Dom kan riskera att lossna om man värmer för länge.
av anglhz
#1229231
När jag menar att motorn va igång en liten stund så m,enar jag 1 sekund - 2 sekunder haha :D Tror jag köper nytt relä då :) Men hur är det med pumpen, ska den surra vid tändning eller ska man kunna höra den surra när man startar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229329
anglhz skrev:När jag menar att motorn va igång en liten stund så m,enar jag 1 sekund - 2 sekunder haha :D Tror jag köper nytt relä då :) Men hur är det med pumpen, ska den surra vid tändning eller ska man kunna höra den surra när man startar?
Det beror på vilken bränslebox du har. Försökte "reda ut" detta för några år sedan när min 745-a krånglade, men lyckades inte komma längre än så. Vissa går en stund med tändning på och vissa gör det inte. På min 745-a -88B (-89) går pumparna inte och då troligen in på -90 års modell heller medans på -91 går dom en stund, så även på 940
av anglhz
#1229644
lennarte skrev:
anglhz skrev:När jag menar att motorn va igång en liten stund så m,enar jag 1 sekund - 2 sekunder haha :D Tror jag köper nytt relä då :) Men hur är det med pumpen, ska den surra vid tändning eller ska man kunna höra den surra när man startar?
Det beror på vilken bränslebox du har. Försökte "reda ut" detta för några år sedan när min 745-a krånglade, men lyckades inte komma längre än så. Vissa går en stund med tändning på och vissa gör det inte. På min 745-a -88B (-89) går pumparna inte och då troligen in på -90 års modell heller medans på -91 går dom en stund, så även på 940
Ok tack!

Behöver dock fortfarande hjälp :S

Bilen vill inte starta...

- bilen startar inte på startgas

- har gnista på alla 4 stift

- relät klickar (ska bypassa det idag)

- pumpen surrar bara när jag ger den 12v manuellt.

- har kollat alla jordkablar

- tändspolen har jag mätt resistans på får 0.1 ohm även kablarna till tändspolen

- insprutarna har jag resistans på, dock ingen spänning i kablara till dom när jag har tändning på. Vet ej om det ska vara så
av mattsson81
#1229765
kann motorn ha hamnat ur synk dvs kamremmern hoppat ?
av anglhz
#1229789
Öppnade kåpan för remmen och den sitter. Dock har jag aldrig gjort något med en kamrem så vet inte exakt om den ska följa vissa markeringar på hur den ska sitta. Den vita "pricken" på de översta kugghjulet är kl. 1 - 2 typ
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229797
Som en enkel koll kan man vrida runt motorn så märket (strecket) på remskivan (på vevaxeln) står mot 0 på märket på kåpan. då ska punkten på kamaxeldrevet stå mot ett märke på plastskyddet bakom. Det kan stå 180° fel (vevaxeln gör 2 varv på ett kamaxelvarv), då vrider du runt motorn ett varv till så ska det stämma. En kugg fel kan motorn "gå på" och 2 kuggar så brukar det "spotta och smälla" men är det mer så händer nog ingenting.
Du kan om du plockar bort bränslereläet (sitter innanför säkringarna) och använder en kabelstump mellan 30 och 87/2 i sockeln. Då ska pumpen gå, för då har du ström direkt från batteriet (30) till pumpen (87/2) och även till andra funktioner som bränslebox m.m. Går inte pumpen då är felet innan bränslereläet, går pumpen kan felet vara bränslereläet. Kan vara lite "bökigt" att komma åt men om man plockar bort facket ovanför så är där 2 "hakar" på sidan sedan kan man "dra ut" hela elcentralen c:a 20 - 30 cm så kommer man lätt åt. Glöm inte att koppla loss batteriet när du försöker dra ut det.
av anglhz
#1229886
lennarte skrev:Som en enkel koll kan man vrida runt motorn så märket (strecket) på remskivan (på vevaxeln) står mot 0 på märket på kåpan. då ska punkten på kamaxeldrevet stå mot ett märke på plastskyddet bakom. Det kan stå 180° fel (vevaxeln gör 2 varv på ett kamaxelvarv), då vrider du runt motorn ett varv till så ska det stämma. En kugg fel kan motorn "gå på" och 2 kuggar så brukar det "spotta och smälla" men är det mer så händer nog ingenting.
Du kan om du plockar bort bränslereläet (sitter innanför säkringarna) och använder en kabelstump mellan 30 och 87/2 i sockeln. Då ska pumpen gå, för då har du ström direkt från batteriet (30) till pumpen (87/2) och även till andra funktioner som bränslebox m.m. Går inte pumpen då är felet innan bränslereläet, går pumpen kan felet vara bränslereläet. Kan vara lite "bökigt" att komma åt men om man plockar bort facket ovanför så är där 2 "hakar" på sidan sedan kan man "dra ut" hela elcentralen c:a 20 - 30 cm så kommer man lätt åt. Glöm inte att koppla loss batteriet när du försöker dra ut det.
Har kollat felet med bränsle reläet. Pumpen går. Tänkte göra samma sak idag och prova starta bilen när pumpen är igång. Dedär med remmen lät svårt haha.

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]