Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av malajo
#1229193
Har en bekant som har en 850 -95.
Hon har en sån liten extranyckel, vilket jag fattat ska vara en imobillizer?
Hon har haft en hel del start-problem med bilen och om jag fattat henne rätt har en verkstad kopplat det till start-spärren.
Hon har typ inga pengar så hon har inte bett dom fixa något, i stället ber hon mig lösa det

Det e som sagt start-problem, hon kör till affären typ och när hon kommer ut igen vill inte bilen starta. Så har det varit ett ganska bra tag. Om hon väntar en stund brukar det lösa sig, och bilen går att köra hem.
Nu ringde hon mig för nån dag sen och då hade bilen dött mitt i trafiken, vägrade starta efter det. Hon fick panik typ och körde slut på batteriet med en massa start-försök. Startmotorn går alltså runt.
När jag kom dit ca en halvtimme senare startade bilen utan problem med startkablar.
Hon säger att när den dog så började dioden på startspärren blinka.

Men när jag sökte på liknande problem hittade jag en tråd där någon skrev att start-spärren inte kan döda motorn typ utan bara förhindra start-försök.
Hur ligger det till med detta? Man får väl ingen soppa om start-spärren är aktiverad? I så fall borde väl ett glapp eller liknande kunna få motorn att dö?
Så vitt jag vet är bilen i övrigt ganska omskött och den funkar hur fint som helst annars.

Det jag funderade över innan sökningen var om man kunde plocka bort immobilizern?
Såg en del folk som haft samma tankar men dom verkade bara ha problem med starten, inte att den dött för dom.
I vilket fall så var inte folk villiga att dela ut info om hur uppkopplingen går till då dom trodde att gamla bilar skulle bli med stöld-begärliga eller nått.

Så hur gör vi med hennes bil?
Ska man ge sig på start-spärren eller är det nåt annat som strular för henne?

Hur vet vi om det är start-spärren?
Är det endast soppa som spärras eller går inte startmotorn heller om start-spärren är aktiverad?

Skickat från min VKY-L29 via Tapatalk
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]