Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av uffeg
#1228946
Bytt startrelä och vevaxelgivaren. ÄNDÅ rörde sig inte varvräknarnålen när jag försökte starta. Startmotorn går men den tänder inte.
Sen fick biljävlen stå några dar, sen plötsligt startade den på första varvet !!! Körde runt med den ett tag och parkerade, och nu startar den inte igen.
Jag spränger snart skiten.

Köpt nytt soppafilter och tänker byta det och pumpjäveln, går den sen säljer jag den snabbt som fan.
Går den inte då heller vet jag inte vad jag hittar på. Troligen SLÄGGAN.
av NilsO
#1228953
Kolla om det finns gnista (med ett femte, separast löst tändstift) när den inte startar. På så vis delar man upp antalet tänkbara fel i ungefär två hälfter – och då är man rätt bra på väg.

Gnistan ska vara vit/blå och man ska höra ett tydligt knäppande. (Enklast att låta någon annan vrida om nyckeln.)
Användarvisningsbild
av uffeg
#1228976
Kollat förut, detta har hållt på i flera år. Har alltid varit gnista så jag tror det gäller nu med.
Men får kolla igen.
av mattsson81
#1229124
kann om du har riktig otur va immobelisern som lagt av har för mig man har gnista men inte soppa
dvs om den går på startgas kan det va det.
vad som talar emot är att det är sporadiskt förekommande
lägger immon av så är det permanent
går att byta mjukvara i bränsleboxen så kommer man runt det
Användarvisningsbild
av uffeg
#1229833
plockat bort plattan i skuffen för att kunna slå på pumpen. Lät inte ett skit om den först, sen efter en stund om jag vrider till lite försiktigt på starten kan bilen tända till men mal jag på tändningen startar den inte. Soppapumpen låter extremt lite när jag slår av starten, kan den funka fast för lite snurr ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1229844
Det är väl inte helt ovanligt att just dessa som är monterade i tanken "lägger av", för att sedan plötsligt fungera ett tag och lägga av igen när dom "sjunger på sista versen"
Användarvisningsbild
av uffeg
#1229851
Nä, har beställt en bättre begagnad att testa med från skroten. Den här pumpen som sitter i låter mycket mycket mindre än en spolarmotor i en sekund eller så efter att man dragit av tändningen.
Jag TROR ju att det ska låta betydligt mer än så om den.
av NilsO
#1229860
Det finns en nippel för att mäta bränsletrycket på "fuelrail", alltså röret som spridarna sitter på. Rätt monterad låter pumpen i tanken inte särskilt mycket.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]