Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Nicolai
#1228439
På väg till fjällen med familjen i en fullastad bil kör vi i godan ro på motorvägen med farthållaren inställd på 110 km/h. Vi närmar oss klassiska instrumentspanelsreparatörs-orten Fjugesta vilket möjligtvis kan tolkas som ett dåligt omen. Helt plötsligt slutar motorn att driva och inget händer när jag trycker på gasen. Hastighetsmätaren visar fortfarande verklig fart, men varvräknaren vilar på nollan. En enda varningslampa tänds: lambdasondlampan.

Jag kopplar ur och låter bilen stanna i vägrenen. När jag sedan vrider nyckeln till noll och tillbaka till läge två tänds alla varningslampor på vanligt sätt och det går att starta utan problem. Resten av resan förflyter utan komplikationer.

Vad kan nu ha orsakat detta? Med ett tredje barn på väg senare i vår finns starka påtryckningar att byta V90:n mot någon form av minibuss, och varje händelse som kan undergräva förtroendet för Volvon behöver bemötas och hanteras med största omsorg.
av Leopold
#1228442
Varit med om liknande i en Saab som dog som en klubbad säl helt plötsligt och varvräknaren på noll. Visade sig vara kamaxelgivaren (eller var det vevaxelgivaren, minns inte perfekt). Diagnosutrustning kan troligen fastställa detta fel med exakthet.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1228714
Den borde inte stanna om vevaxelgivaren eller kamaxelgivaren tappar signal eftersom den kan köra på bara en av dem i limp-mode. Men den ska sätta felkod då. Kanske nåt strul med bränslepumpen? Har inte hört att bränslerelät strular med Motronic, men det skadar väl inte att ta ut och stoppa i så det inte eroderat i anslutningen...
av III
#1230542
Glapp i sladdarna bakom säkringar och relän. Har förekommit på 940, bara klämma år kabelskorna lite så löses det. Kan vara ett sådant enkelt fel.
av NilsO
#1230580
Om motorn stannar men bara avgasreningslampan tänds, så tyder det på ett fel i generatorn eller kretsen mellan generator och instrumenthus. Kontrollamporna är kopplade så att de flesta av dem alltid tänds när motorn (snarare generatorn) står stilla. På en bil med manuell växellåda fortsätter ju motorn att snurra så länge växeln ligger i, och då tänds inte kontrollamporna. Men det framgår inte riktigt vad som faktiskt hände (inte lätt att lista ut heller sådär i farten, på motorvägen).

Men om det händer igen, lägg ur växeln och låt bilen stanna utan att slå av tändningen. Om då motorn står stilla och bara avgasreningslampan lyser så är det ganska säkert ett fel som har med generatorn och laddningen att göra.
av Nicolai
#1234658
Tack för alla svar!

För att tydliggöra så kopplade jag ur växeln men lät tändningsnyckeln stå kvar i läge 2. Ändå lyste enbart lambdasond-lampan. När jag vred nyckeln till läge 0 och sedan tillbaka till 2 så tändes alla varningslampor som de skulle. Detta betyder, om jag förstår rätt, alltså att det är något fel i generatorn eller kretsen till instrumenthuset.

Värt att tillägga är att felet inte upprepat sig. Däremot har jag inte använt farthållaren sedan dess.
Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]