- sön 28 jan 2018, 17:02
#1228929
Om någon klippt av kontaktstycket på torpedväggen så måste man, tror jag, byta en rätt stor del av kabelhärvan i motorn. Eller så kan man såklart knipsa av ett likadant kontaktstycke på någon skrotad bil och skarva fast det – det är nog det enklaste sättet. Det är praktiskt att lambdasonden är lätt att koppla bort, t ex om man ska arbeta med avgassystemet (och om man ska svetsa i det!).
Men jag måste nog ställa mig lite undrande till varför man inte skulle kunna skarva själva ledningen till lambdasonden genom att löda... Vore tacksam för länk till var signaturen *pettson* har skrivit det!
Jag vet att uppfattningen att man inte kan löda florerar på nätet. Argument som jag har sett är att ledningarna är rostfritt stål (vilket inte alltid stämmer), att sonden drar "referensluft" genom ledningarna (vilket helt enkelt inte är sant) och att det "stör signalen" (vilket heller inte stämmer). Jag tror Bosch en gång rekommenderade att man skulle använda klämhylsor av något skäl, och så har det liksom hängt med.
Jag har lött ihop ledningarna till två lambdasonder på 740/940 utan något mankemang. Den ena gången hade jag själv förstört ledningen genom att nudda den med vinkelslipen :roll:
Men jag måste nog ställa mig lite undrande till varför man inte skulle kunna skarva själva ledningen till lambdasonden genom att löda... Vore tacksam för länk till var signaturen *pettson* har skrivit det!
Jag vet att uppfattningen att man inte kan löda florerar på nätet. Argument som jag har sett är att ledningarna är rostfritt stål (vilket inte alltid stämmer), att sonden drar "referensluft" genom ledningarna (vilket helt enkelt inte är sant) och att det "stör signalen" (vilket heller inte stämmer). Jag tror Bosch en gång rekommenderade att man skulle använda klämhylsor av något skäl, och så har det liksom hängt med.
Jag har lött ihop ledningarna till två lambdasonder på 740/940 utan något mankemang. Den ena gången hade jag själv förstört ledningen genom att nudda den med vinkelslipen :roll: