Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1228929
Om någon klippt av kontaktstycket på torpedväggen så måste man, tror jag, byta en rätt stor del av kabelhärvan i motorn. Eller så kan man såklart knipsa av ett likadant kontaktstycke på någon skrotad bil och skarva fast det – det är nog det enklaste sättet. Det är praktiskt att lambdasonden är lätt att koppla bort, t ex om man ska arbeta med avgassystemet (och om man ska svetsa i det!).

Men jag måste nog ställa mig lite undrande till varför man inte skulle kunna skarva själva ledningen till lambdasonden genom att löda... Vore tacksam för länk till var signaturen *pettson* har skrivit det!

Jag vet att uppfattningen att man inte kan löda florerar på nätet. Argument som jag har sett är att ledningarna är rostfritt stål (vilket inte alltid stämmer), att sonden drar "referensluft" genom ledningarna (vilket helt enkelt inte är sant) och att det "stör signalen" (vilket heller inte stämmer). Jag tror Bosch en gång rekommenderade att man skulle använda klämhylsor av något skäl, och så har det liksom hängt med.

Jag har lött ihop ledningarna till två lambdasonder på 740/940 utan något mankemang. Den ena gången hade jag själv förstört ledningen genom att nudda den med vinkelslipen :roll:
#1228957
Jag vet inte om det är enligt följande och jag säger därför inte att det behöver vara så, men det finns temperaturmätare, så kallade termoelement som ger en mätbar variabel spänning vid olika temperaturer. Kablarna till det här termoelementet får man inte skarva hur som helst. Skall man skarva eller förlänga en sådan mätkabel, så finns det något som heter Kompensationsledning. Sådan skall man använda i det fallet.
Det skulle kanske, eventuellt eller möjligen vara något liknande med kablarna på en Lambdasond? Därav kanske att dom bara skall skarvas med en viss metod eller teknik?
Och som sagt, detta är mer en fråga från min sida än ett påstående.
#1228973
errim skrev:Hej
Ja när man byter lambdasond så delar man på kontaktstycket vid torpedväggen. Kabeln är ca 170 cm lång.
Hittar du rätt sond så passar dess kontaktstycke i bilens kontakttycke. Sond från 230f passar alltså inte.
om man behöver skarva så ska man INTE löda, det stör signalen (läs pettsons inlägg om detta här på forumet). Bosch har tagit fram speciella skarvdon för ändamålet.
mvh, Bengt
Jag håller på och försöka få tag i rätt grejer det är så att tidigare ägare klippt kontakten uppe i motorrummet så jag kollar upp lite var jag kan få tag i kontakten med 2 kontakter i så att jag slipper skarva och krångla utan kan bara sätta kontakt i kontakt om man säger min Lambdasond sitter ju i katten under bilen så det blir mycket kabel om man säger
av NilsO
#1228977
Rådlös skrev:Jag vet inte om det är enligt följande och jag säger därför inte att det behöver vara så, men det finns temperaturmätare, så kallade termoelement som ger en mätbar variabel spänning vid olika temperaturer. Kablarna till det här termoelementet får man inte skarva hur som helst. Skall man skarva eller förlänga en sådan mätkabel, så finns det något som heter Kompensationsledning. Sådan skall man använda i det fallet.
Det skulle kanske, eventuellt eller möjligen vara något liknande med kablarna på en Lambdasond? Därav kanske att dom bara skall skarvas med en viss metod eller teknik?
Och som sagt, detta är mer en fråga från min sida än ett påstående.
Nja, där har det egentligen inte med att lödningen i sig att göra, utan med vilken metall den skarvade ledningen består av. Men även ledningar till termoelement kan skarvas om man gör rätt.

Men vad gäller lambdasonderna menar jag att det är ett tankefel. Man försöker hitta argument för varför påståendet att det inte går att löda är sant. Det är bara det att påståendet är falskt – det går alldeles utmärkt att löda. Så frågan är snarare varför Bosch en gång rekommenderade klämhylsor. Antagligen var det av något pragmatiskt skäl – till exempel att ledarna då var emaljerade, väldigt tjocka eller något sådant.
#1228982
Rådlös skrev:Jag vet inte om det är enligt följande och jag säger därför inte att det behöver vara så, men det finns temperaturmätare, så kallade termoelement som ger en mätbar variabel spänning vid olika temperaturer. Kablarna till det här termoelementet får man inte skarva hur som helst. Skall man skarva eller förlänga en sådan mätkabel, så finns det något som heter Kompensationsledning. Sådan skall man använda i det fallet.
Det skulle kanske, eventuellt eller möjligen vara något liknande med kablarna på en Lambdasond? Därav kanske att dom bara skall skarvas med en viss metod eller teknik?
Och som sagt, detta är mer en fråga från min sida än ett påstående.
tänkte prova med en original Lambdasond och alla kontakterna som det är tänkt när bilen var ny sen har jag tänkt byta bränslefilter för det är inte bytt på dom åren jag haft den den går ju magert så Lambdasonden kanske inte är hela problemet
#1228986
NilsO skrev:Om någon klippt av kontaktstycket på torpedväggen så måste man, tror jag, byta en rätt stor del av kabelhärvan i motorn. Eller så kan man såklart knipsa av ett likadant kontaktstycke på någon skrotad bil och skarva fast det – det är nog det enklaste sättet. Det är praktiskt att lambdasonden är lätt att koppla bort, t ex om man ska arbeta med avgassystemet (och om man ska svetsa i det!).

Men jag måste nog ställa mig lite undrande till varför man inte skulle kunna skarva själva ledningen till lambdasonden genom att löda... Vore tacksam för länk till var signaturen *pettson* har skrivit det!

Jag vet att uppfattningen att man inte kan löda florerar på nätet. Argument som jag har sett är att ledningarna är rostfritt stål (vilket inte alltid stämmer), att sonden drar "referensluft" genom ledningarna (vilket helt enkelt inte är sant) och att det "stör signalen" (vilket heller inte stämmer). Jag tror Bosch en gång rekommenderade att man skulle använda klämhylsor av något skäl, och så har det liksom hängt med.

Jag har lött ihop ledningarna till två lambdasonder på 740/940 utan något mankemang. Den ena gången hade jag själv förstört ledningen genom att nudda den med vinkelslipen :roll:
det är lätt och byta på min bil bara jag får tag i rätt kabel med kontakterna till motorrummet vid torpedväggen sen rätt Lambdasonden med rätt kabelkontakt
#1229016
NilsO skrev:Antagligen. Man kan se det i VIN-numret på plåten i motorrummet, närmre bestämt på bokstaven på 10:e positionen i VIN-numret.

Numret ser ut ungefär såhär om det är årsmodell 1994: YV1 944 3 83 R 1 123456

Om det är årsmodell 1993 ser det istället ut såhär: YV1 944 3 83 P 1 123456

dvs på 10:e positionen är det ett "R" för -94 och ett "P" för -93.

Det finns nog lättare sätt :)
Jag har en 94a uttagen december-93 o den har gamla bakluckehandtaget. Bara som info. :)

Får mig att fundera över hur man egentligen ser skillnad på 93 och 94 av 940 om man nu inte får använda registreringsnumret eller liknande. Minns inte när nya bakluckehandtaget kom på kombi, eller om det finns andra skillnader.
#1229247
errim skrev:Här är länk till pettsons inlägg om lambdasond, gäller visserligen 850, S/V70 men mycket intressant:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... nd#p963922
Det tråkiga är att jag inte fått tag i rätt adapter kontakt så just nu har jag inget annat val
Än att skarva oavsett om jag hittar original Lambdasond för har ingen kontakt och sätta i
#1230595
Har nu satt ihop Lambdasond kablarna med sockerbit och fått släckt lambdalampa kör med biltema lambdan bilen går ändå bra får se om det börja strula misstänker tjuvluft i insugspackning ska bli intressant och se bränsleförbrukningen nästa gång jag tankar
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]