Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1227903
NilsO skrev:Bosch-nr: 0 258 003 378
Volvos artikelnummer: 91 35 795

:wink:
Toppen tack köpte universal Lambdasond på biltema men får felkod 1-1-3 så antar att original måste det vara om man ska få Styrenheten att bli nöjd
#1227912
sicnarf skrev:Beg original lambdasond är billiga på bildelsbasen. Slöseri med nytt från Biltema. Sök efter en med ditt reg nummer till stöd.
Trodde inte dom var så känsliga att det behövs original Lambdasond för den gamla var inte original och kablarna var löda på den gamla i motorrummet och den gamla hade kabeln gått av nere vid katalysatorn därför lampan började lysa
#1227919
Om jag inte är helt "ute och reser" så har just FD motorn en "egen" lamblasond om det ska vara riktigt noga. Det har varit uppe ett antal gånger på forumet innan om detta. Är det inte annorlunda kontaktstycke på den??
#1227923
lennarte skrev:Om jag inte är helt "ute och reser" så har just FD motorn en "egen" lamblasond om det ska vara riktigt noga. Det har varit uppe ett antal gånger på forumet innan om detta. Är det inte annorlunda kontaktstycke på den??

Kontakterna var klippta på den gamla och ihop löda antagligen var dom dåliga så vi klippte och lödde kablarna på biltema universal Lambdasonden vi har satt ditt nu
#1227968
NilsO skrev:Det är noga. Och det är tillochmed värre än så, för olika årsmodeller med FD-motorn har olika lambdasonder. Årsmodell 94 har artikelnumret ovan.
Första registrering var november 93 men den måste väl räknas som årsmodell 94?
av NilsO
#1228076
Antagligen. Man kan se det i VIN-numret på plåten i motorrummet, närmre bestämt på bokstaven på 10:e positionen i VIN-numret.

Numret ser ut ungefär såhär om det är årsmodell 1994: YV1 944 3 83 R 1 123456

Om det är årsmodell 1993 ser det istället ut såhär: YV1 944 3 83 P 1 123456

dvs på 10:e positionen är det ett "R" för -94 och ett "P" för -93.

Det finns nog lättare sätt :)

Får mig att fundera över hur man egentligen ser skillnad på 93 och 94 av 940 om man nu inte får använda registreringsnumret eller liknande. Minns inte när nya bakluckehandtaget kom på kombi, eller om det finns andra skillnader.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]