Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
#1226909
Igår morse när jag satte mig i bilen och la i ettan och släppte kopplingen så fastnade den ungefär halvvägs ett par gånger.
Motionerade upp den lite och körde iväg utan problem. Hände en gång till samma dag efter att bilen varit avstängd. Sen dess ingen gång.
Aldrig varit med om detta innan och allt känns normalt körmässigt. Bara undrar om detta kan vara början till något som bör repareras?
av volvorullar
#1227168
Nu har det börjat igen. Det är samma ställe som att det hugger till och ibland hakar fast lite lätt vid ett ställe i kopplingens rörelse.
Kanske någon fjäder ?
Idéer på vad det kan vara?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1227254
Det kan vara dålig huvudcylinder och/eller lite luft i systemet. På äldre modeller har jag varit med om att urtrampningslagret "kärvat" på sin glidyta. Då kan man spraya in någon olja vid kopplingsarmen med pedalen nertryckt och hålla tummarna......
av volvorullar
#1227255
Får testa det där me oljan. Lite orolig om packboxen gett sig och det läckt olja på kopplingen. Fram har den nämligen börjat svettas lite. Bytte vevhusvent för ca 4000 mil sedan.
Tack Lennart
Användarvisningsbild
av lennarte
#1227259
volvorullar skrev: Lite orolig om packboxen gett sig och det läckt olja på kopplingen. Fram har den nämligen börjat svettas lite. Bytte vevhusvent för ca 4000 mil sedan.
Det har inte med detta att göra, får du olja på lamellen (eller tryckplattan) så börjar det "hugga" i kopplingen när du "slirar igång" vid start.
Vevhusventilationen kan "gegga igen" fortare än så, särskilt vid ogynnsam körning (korta sträckor, dålig termostat, turbo) vintertid.
av volvorullar
#1228401
Plastmattan som sitter fast med två metallhakar var lös och har förmodligen tryckt på underliggande inredningsmatta.
Den har dock varit lös innan och det har inte hänt något liknande under dom 5-6 åren jag haft bilen.
Men jag är inte helt hundra på att det är felet men sen plastmattan är fastapänd har det inte uppstått igen.
Den knarrar dock lite men det har den nog alltid gjort.
Men man får väl skämmas för denna lite, hehe

Har kört 200 000 mil med sin Tesla Rekordbil[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-)

Såg på protokollet att du också […]

Brainys V60

Tack :-D