Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1224437
Hej Forum,
Någon som besitter kunskaper om "bastarden" S90/V90 som tillverkades 97-98 ?
Varför den gjordes ?
Motoralternativ ?
Delad bakaxel ..? fabrikat
Annat som kan var "nödvändigt" att veta..

Tackar..
//Micke K
av NilsO
#1224447
Det är samma bil som tidigare hette 960 (V90 var kombi och S90 var sedanmodellen). Det enda märkliga med den är egentligen varför Volvo bytte namn på den sista året. Den tillverkades hösten 1997 – våren 1998, men enda årsmodellen var alltså -98.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1224537
Hm, fanns den inte som 1997 års modell också, eller hette den bara 960 som 97:or, eller fanns det två olika beteckningar beroende på tillverkningsdatum?
Har kollat på en 960 som togs i trafik i april 1996 men som står som årsmodell 1997 i bilregistret, tidigt årsmodellbyte där!

Mike
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1224576
Det står lite om denna i Fredrik Nyblads (Tidningen Klassiker) bok "Från direktörsvagn till sossecontainer"
Det var i samband med lanceringen av s/v 40 som man ville införa detta på 960 då s =sedan & v=versality.
Instrumentbrädan var väl mer lik den som senare kom i 850.
Vita blinkersglas runt om och rails på v90. rätta mig om jag har fel.
Kan för övrigt rekomendera den nämda boken och även "Volvo 165 drömmen om lyxkombin"
Det berättas en hel del kul kring Volvo i dessa.
Användarvisningsbild
av mikethebik
#1224583
Jag har en 1996 960 3.0 aut, s90 är mest en ändring av namn från just 960, inga avgörande skillnader alls annat än kosmetiska.
Inredningen är identisk förutom annan sömnad på skinnklädseln, annan omfattning runt växelspaken och ev något annat som jag ej kan se.
Motoralternativ är 2,5 eller 3-liters sexa , manuell eller automat.
Alla hade multilinkbakaxel med tvärliggande bladfjäder i komposit (glasfiberarmerad plast), funkar mycket bra, dock ingen lättmekad historia om det skulle behövas.
Fanns vissa tillvalspaket också för att spetsa utrustningen ytterligare.

Kollade upp min 960 hos Volvo i Göteborg förra veckan, visade sig att jag haft turen att köpa en före detta provbil med all tänkbar utrustning, och en kulör på lacken som kom först på 1997 modell.

Om du funderar på att köpa en så rekommenderar jag 3-literssexan, minst vanlig.
En välservad sexa går länge!

Mike
Användarvisningsbild
av Magnus-B
#1224587
Hade en 940 -91 med denna instrumentbräda och visst var det väl en annan på S/V90 eller det var skillnad mellan 940 & 960 ?
Bilagor
940.JPG
940.JPG (80.73 KiB) Visad 653 gånger
Användarvisningsbild
av frasse4
#1224610
Volvo 960 har alltid haft en annan instrumentbräda än 940. Den ärvde inledningsvis instrumentbrädan som kom med 760 -87 eller -88. Instrumenthuset från 760 kom också till 940 -91. Dörrsidor delades inledningsvis mellan 940 och 960 men det är en annan instrumentbräda med bl a ett annat handsfack, luftutsläpp och plats för dubbel-DIN stereo utan modifikation.

Instrumentpanel och dörrsidor designades om för 960 i samband med faceliften som kom -95 och hängde med ända till S90/V90. Då kom även den mindre 2,5 l sexan med manuell låda samt att även kombin (965) fick delad bakaxel. Den hade stel tom -94.

Något som endast fanns på S90/V90 är 3 liters sexan i kombination med manuell låda (M90) dock i nedtrimmad version med 181 hk istället för 204 hk.

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]

Vi som beställt nya XC60

Man kan ju ladda batterierna när man k&oum[…]

Har precis hämtat en my24. Elvärmare[…]

@lennarte , Har nollat felkoderna, kört ett […]