Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1223202
Upptäckte igår kväll att vänster bakdörr inte låser sig i min bil. Alla andra dörrar låser sig som de ska. Även bakluckan.

Jag har testat att smörja låset samt att låsa dörren manuellt (dra ner pluppen). Fortfarande samma resultat. "Pluppen" åker längre ner än de andra när man låser med centrallåset. Den ligger som inte i fas med dörrsidan om det skulle ha någon betydelse.

Mycket tacksam för hjälp i detta ärende. :)
Senast redigerad av 1 Wikzak2, redigerad totalt 0 gånger.
#1223213
På nyare bilar heter den enhet som drar ner låspluppen Låskista. En sorts motor eller magnetspole som skall dra i låsspaken. På bilar 10 - 15 år yngre än din är det ett känt fel att den inte alltid fungerar som det är tänkt.
Kolla detta.
#1226910
Efter mycket om och men så löste det sig!

Visade sig vara en skruv som hade lossnat. Efter att jag hade skruvat av låskistan och smort upp den men problemet kvarstod så demonterade jag dörrsidan för att se hur lås-"kedjan" gick till. Precis under låspluppen sitter ett hjul som drar i en metallstav som sen låser låset. Den skruv som höll fast hjulet hade lossnat så låsarmen/metallstaven som egentligen skulle åka sidleds bort från låskistan (och därmed låsa det) åkte bara svagt uppåt och nedåt och höll därmed inte sin funktion.

När allt var tillbakamonterat ville inte dörren riktigt gå igen som den skulle (man fick som trycka in den med våld) men efter x antal gånger man gjort det och motionerat låset så kunde dörren stängas som den skulle.

Förklarat efter bästa förmåga av en total novis. :)
Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Lägg gärna ut en bild från samma v[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]