Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Talle
#1222468
Hej,

Handbromsen är riktigt dåligt konstruerad på denna modell. Jag har bytt backar och spänt vajern men det blir inte bättre.
Är den bästa lösningen att montera en justerskruv på vardera sidan? Vilken bör jag isf. köpa samt behöver jag modifiera någonting
och göra något speciellt vid montage?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1222663
Biltemas backar är inte sämre än många andra, det är ofta begagnade omlimmade backar som säljs när det är billigt. Om man skaffar dessa justeringar behöver man ofta inte byta backar utan det räcker ofta att släppa justeringen vid spaken och justera vid hjulen istället, då använder man justeringen vid spaken till att justera hur många "kugg" spaken ska gå. Dock måste man se upp med att beläggen sitter ordentligt fast på backarna, är det mycket rostigt kan rosten "smyga in" mellan belägg och back som då mdt tiden lossnar och kan hamna på tvären i trumman. Då kommer du inte längre, det blir (i värsta fall) tvärstopp! !!. Som alltid är det viktigt att excentern är välsmord och att det rör sig lätt (kopparfett på tub).
av Arne
#1222670
Det är två leder som ska expandera då man drar i vajern, det är viktigt att bägge dessa leder rör sig lätt för att handbromsen ska fungera. Om inte dessa rör sig så hjälper det inte med nya backar.
Biltemas backar är mindre i diameter, ca. 2-3 mm än original det är anledningen till att de fungerar så dåligt. Monterar man dit manuella justeringar som beskrivits ovan så kan det även fungera med Biltemas backar, men dessa är inte bra.
av NilsO
#1222759
Kan tillägga att Biltema under de senaste fem åren både sålt backar av rätt storlek och backar av fel storlek. De som har rätt storlek fungerar bra – men man ska ju inte behöva chansa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1223429
Allra bäst är att lämna in både trummorna och dom gamla backarna till en "riktig" bromsfirma. då kan man få svarvat trummorna och limmat på tjocka belägg som radialslipas till exakt passform på trummorna. Då blir det "kanon" handbroms meddetsamma till en kostnad som dock överskrider Biltemas priser på nya "grejer", men kanske "matchar" Volvos. Innan Biltema (och andra lågprisbutiker) fanns så gjorde vi så.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1226180
Du kan använda alla andra delar, du byter bara ut "plåtbitarna" mot justerskruvarna. Det är också viktigt att du får tillbaka vajern så långt så backarna ligger mot klackarna på skölden, se bilden. Sedan är det också viktigt att excentern är vänd åt rätt håll (finns en pil på den) och att fästet på bakaxeln är Ok. Justera ut backarna sedan så du precis får på trumman. Du justerar det sista när allt annat ar färdig och trumman är fastspänd med den lilla M6-skruven och vrider kugghjulet tills du inte får runt skivan längre, då släpper du på justeringen (3 - 5 kuggar) på kugghjulet till det går att snurra lätt.
Handbroms anslutningslänk.jpg
Handbroms anslutningslänk.jpg (431.03 KiB) Visad 361 gånger
av Talle
#1227422
Hej, tänkte sammanfatta lite kort hur det gick.
Köpte justeringsskruvar ifrån Meca och bytte ut de gamla stagen.
Spänningen utfördes enligt kommentar från ovan och länk. Tidsåtkomst 1,5-2 timmar.
Nu tar handbromsen riktigt bra.
Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]