Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1231279
lennarte skrev:Köper man original så är den sonden anpassad till den motorn. Köper man icke original så får man en som passar på denna motor, det kan vara skillnad, men oftast fungerar det bra. Vissa av dessa motorer har en annan lambdasond, men där sitter ett annorlunda (som "NilsO" skriver) 3-poligt kontaktstycke. "Vanliga" (äldre) LH2,4 har ett 2-poligt och ett enpoligt (signalkabeln)
https://vparts.se/se/volvo-740-760/volv ... 916mm.html
Medans andra (nyare) har ett 3-poligt kontaktstycke
https://vparts.se/se/volvo-940/volvo-94 ... 915mm.html
Antal och färg på kablarna är samma men jag förmodar att det är ett annat kontaktstycke för det inte ska gå att förväxla, men är då kablarna klippta så vet man ju inte vilket det suttit (eller vilket det ska sitta) på just din motor. Detta har säkert med typ av boxar också att göra. Så är det (som det brukar vara på traktorer) blandat boxar, motor, lambda och annat kan det vara svårt att reda ut vad det ska vara för delar till just denna bil. Börja med WIN koden och ta reda på vad där suttit för något från början och då kan man få reda på var som är original och var som är bytt.
Kablarna till kontaktstycket (2-poligt) är rosa för + och svart för -. Kablarna till lambdasonden är båda vita och det spelar ingen roll vilken som är + eller -. Hur det är på modeller med 3-poligt kontaktstycke vet jag faktiskt inte, har inte "råkat it för" något sådant
Jag får leta när jag kommer hem imorgon efter nån 2 polig kontakt med en rosa och svart kabel? För de 2 vita kablarna från lambdan. Den svarta från lanbdasonden är den enda som är kopplad och den är skarvad med kabelskor vilket jag även förstått att man inte ska göra. Skarva med kabelskor alltså..
men jag återkommer imorgon eller lördag om jag hittar någon 2 polig kontakt
Användarvisningsbild
av lennarte
#1231326
Robinaandersson skrev:den är skarvad med kabelskor vilket jag även förstått att man inte ska göra. Skarva med kabelskor alltså..
Det råder väldigt delade meningar om detta, men det finns skarvsats att köpa (Bosch) men det närmaste alternativet till denna skarvsats ska (enligt en del i alla fall) vara en "sockerbit" (inte sådan du har i kaffegöken....)
Har du en multimeter kan du enkelt kolla om Lambdan fungerar eller inte, om den fungerar som den ska är svårare. Det ska visa (ungefär) 0,5V om du mäter mellan signalkabeln och jord på motorn med signalkabeln kopplad, när motorn är riktigt varm ska det pendla en spänning på mellan 0,1 och 0,9V. Jag har problem med min Lambda också (igen), den pendlar (bara) mellan 0,3 och 0,7V. Så den fungerar, men inte bra....
Bilen går dock bra, ska tanka i eftermiddag för att kolla bränsleförbrukningen så jag för koll på att den inte får i sig för mycket :-/O/ .
av Robinaandersson
#1231524
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:den är skarvad med kabelskor vilket jag även förstått att man inte ska göra. Skarva med kabelskor alltså..
Det råder väldigt delade meningar om detta, men det finns skarvsats att köpa (Bosch) men det närmaste alternativet till denna skarvsats ska (enligt en del i alla fall) vara en "sockerbit" (inte sådan du har i kaffegöken....)
Har du en multimeter kan du enkelt kolla om Lambdan fungerar eller inte, om den fungerar som den ska är svårare. Det ska visa (ungefär) 0,5V om du mäter mellan signalkabeln och jord på motorn med signalkabeln kopplad, när motorn är riktigt varm ska det pendla en spänning på mellan 0,1 och 0,9V. Jag har problem med min Lambda också (igen), den pendlar (bara) mellan 0,3 och 0,7V. Så den fungerar, men inte bra....
Bilen går dock bra, ska tanka i eftermiddag för att kolla bränsleförbrukningen så jag för koll på att den inte får i sig för mycket :-/O/ .
Får kolla ikväll eller imorgon beroende på när jag kommer hem, tack för hjälpen och jag återkommer hur det gick :)
av drummeldrutten
#1231755
lennarte skrev:
Robinaandersson skrev:den är skarvad med kabelskor vilket jag även förstått att man inte ska göra. Skarva med kabelskor alltså..
Det råder väldigt delade meningar om detta, men det finns skarvsats att köpa (Bosch) men det närmaste alternativet till denna skarvsats ska (enligt en del i alla fall) vara en "sockerbit" (inte sådan du har i kaffegöken....)
Har du en multimeter kan du enkelt kolla om Lambdan fungerar eller inte, om den fungerar som den ska är svårare. Det ska visa (ungefär) 0,5V om du mäter mellan signalkabeln och jord på motorn med signalkabeln kopplad, när motorn är riktigt varm ska det pendla en spänning på mellan 0,1 och 0,9V. Jag har problem med min Lambda också (igen), den pendlar (bara) mellan 0,3 och 0,7V. Så den fungerar, men inte bra....
Bilen går dock bra, ska tanka i eftermiddag för att kolla bränsleförbrukningen så jag för koll på att den inte får i sig för mycket :-/O/ .
har du original Lambdasond i din bil lennarte eller är det pirat?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1231832
drummeldrutten skrev:har du original Lambdasond i din bil lennarte eller är det pirat?
Har nog skrivit det i några trådar, det är en Biltema "modellanpassad", alltså med typ original kopplingsplintar. Den har fungerat perfekt i några år så jag är inte helt övertygad än att den är problemet, det kan vara att den är "igensotad" p.g.a min avgas läcka som jag kört med sedan (troligen) i somras. Avgasläcka framför katen lurar ju lambdan att tro att motorn går snålt så den "ger information" till boxen som ökar på med mer bränsle.
av drummeldrutten
#1231850
lennarte skrev:
drummeldrutten skrev:har du original Lambdasond i din bil lennarte eller är det pirat?
Har nog skrivit det i några trådar, det är en Biltema "modellanpassad", alltså med typ original kopplingsplintar. Den har fungerat perfekt i några år så jag är inte helt övertygad än att den är problemet, det kan vara att den är "igensotad" p.g.a min avgas läcka som jag kört med sedan (troligen) i somras. Avgasläcka framför katen lurar ju lambdan att tro att motorn går snålt så den "ger information" till boxen som ökar på med mer bränsle.
ok min bil går ju också som den tror priset på bensin är som på 50 talet men inte modellanpassad Lambdasond tror jag blir tvungen till original Lambdasond och insugspackningen och annat för och få den frisk igen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1231879
drummeldrutten skrev:ok min bil går ju också som den tror priset på bensin är som på 50 talet men inte modellanpassad Lambdasond tror jag blir tvungen till original Lambdasond och insugspackningen och annat för och få den frisk igen
Joo, det är lite jobb med det. Biltema tillverkar ju ingenting själv så man vet ju inte vilka tillverkare det är. Jag handlar här,
http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... 3!034.html
denna ska jag köpa om det inte blir bättre. Dom har även packningarna
http://www.mister-auto.se/sv/packning-i ... 0209P.html
Jag tror detta är till B230F motorn, jag har en B234F motor och där är ett helt annat topplock och packningar. Men lambdan ska vara samma
Nu kör jag på E85 så "förutsättningarna" är lite annorlunda
av drummeldrutten
#1231897
lennarte skrev:
drummeldrutten skrev:ok min bil går ju också som den tror priset på bensin är som på 50 talet men inte modellanpassad Lambdasond tror jag blir tvungen till original Lambdasond och insugspackningen och annat för och få den frisk igen
Joo, det är lite jobb med det. Biltema tillverkar ju ingenting själv så man vet ju inte vilka tillverkare det är. Jag handlar här,
http://www.mister-auto.se/sv/lambdasond ... 3!034.html
denna ska jag köpa om det inte blir bättre. Dom har även packningarna
http://www.mister-auto.se/sv/packning-i ... 0209P.html
Jag tror detta är till B230F motorn, jag har en B234F motor och där är ett helt annat topplock och packningar. Men lambdan ska vara samma
Nu kör jag på E85 så "förutsättningarna" är lite annorlunda
i mitt fall är det denna jag skulle ha är b230fd https://m.bildelaronline24.se/bosch/1148634
Användarvisningsbild
av lennarte
#1231910
Oops :oops: FD har en annorlunda Lambdasond med ett anorlunda kontaktstycke. Men skrev du inte att du hade turbo????
av drummeldrutten
#1231984
lennarte skrev:Oops :oops: FD har en annorlunda Lambdasond med ett anorlunda kontaktstycke. Men skrev du inte att du hade turbo????
jag har bara lånat tråden min är 230fd motorn rätt mycket som kan spöka i denna också
Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.