Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av NilsO
#1222840
Nej, det ska vara precis tre ledningar på en bil med LH 2.4, vilket trådstartaren beskriver att han har.
av Robinaandersson
#1222921
1 svart kabel är kopplad, 2 vita är avklippta. Har lh2.4
Hört av en kompis de 2 vita kablarna ska kopplas till tändningsboxen kan de stämma?
Kallt å snöit å jävligt nu så kommer ta itu med de imorrn förhoppningsvis men vill gärna veta att jag gör rätt
..
av NilsO
#1222982
Ja, på LH 2.4 finns det ett trepoligt kontaktstycke för lambdasonden. Det är liksom där den ska vara inkopplad. Det brukar befinna sig på torpedväggen. Om någon klippt av det blir det ju svårt.
av Robinaandersson
#1223066
NilsO skrev:Ja, på LH 2.4 finns det ett trepoligt kontaktstycke för lambdasonden. Det är liksom där den ska vara inkopplad. Det brukar befinna sig på torpedväggen. Om någon klippt av det blir det ju svårt.
Jag får återkomma har lambdan vid turbon men endast den svarta kabeln är kopplad skarvad tom in i hytten till bränsleboxen vad de ser ut som...
av sicnarf
#1223084
Ojojoj! Farbror amatör mekanikern har varit i farten då. De vita kablarnna är till uppvärmningen. Men hur/vart det ska kopplas vet inte jag.
av mattsson81
#1223263
Om du provar å koppla ur lamdan helt så går bilen på grundinstllningen som står o bränslemappen dvs ingen kompensation. Detta är ett enkelt sätt at se om lamdan ställer till med oreda. Om allt annat är ok kommer motorn att gå helt normalt utan sonden inkopplad. Men felkoden du skriver om tyder på att lamdan får kompensera hela bränsle tabellen mer % än tillåtet å då tänds lamdalampan. Ett inte helt ovanligt fel på lh2.4 när lamdaintegrationen överskrids är att man exvis har satt ett öppet filter direkt på luftmassemätaren. Den är även känslig om man tex tar bort gallren i den. Eller om den suger tjuvluft någon stans. Vattentempsensorn kann i enstaka fall spöka men då brukar kall/ varmstart va påverkat
Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]

Har läst igenom flera trådar om att byt[…]

Problemet är ju att sådana här app[…]