Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Robinaandersson
#1221242
Tjenare nu skulle jag behövt hjälp av duktiga som finns här så jag slipper ligga ute flera timmar och göra onödiga saker..
Iallafall har en A traktor Volvo 745 Turbo (lh2.4), och har under några veckor haft problem med att motorlampan lyser har inte brytt mig så värst då den ändå gått otroligt bra till viss del... Men insåg den drar så otroligt mycke soppa så nåt kan inte stämma :/, Utöver att den drar mycket soppa så kan den dö utan anledning, luktar mycke bensin inne i bilen. Läste ut felkoder på bränslesystemet och fick felkod 1-1-3 vilket är lamdaregleringen. Så okej nåt med lambdan är fel men vad exakt ska jag göra? är de bara att köpa en ny eller kan de gå fixa? kostar ju inte lite för en ny och inte pengar jag vill lägga om de går att fixa. Den läcker avgaser ja ungefär där lamdan sitter har inte kollat exakt vart, men kan de va orsaken till att lambdan ger för mycke soppa så värt att fixa? sitter 3 tum med en sportkatt och en ljuddämpare. Och har läst på andra forum man ska kunna mäta på lamdan att den får ström typ? har en multimeter men vet ej exakt hur jag ska mäta.
Vet ej om de kan vara bra att veta men sitter en värre bränslepump. bosch 0,44 replica. Chippad tändning, bränsle och sitter även guldbox. original spridare däremot.
Tacksam för svar vad jag kan göra innan jag köper en ny.
Tack Mvh Robin
av Rådlös
#1221264
Du har redan sagt det själv, läckor på avgasröret. Där kommer det in luft som (kanske?) ger signal till lambdasonden att blandningen är för mager. Då "fläskar den på" med mera bränsle för att hålla rätt nivå som lambdasonden tror att den vill ha.
Med rätt mätinstrument och lite kunskap kan du mäta det mesta på lambdasonden. Börja med att laga avgasröret.
av Robinaandersson
#1221281
Rådlös skrev:Du har redan sagt det själv, läckor på avgasröret. Där kommer det in luft som (kanske?) ger signal till lambdasonden att blandningen är för mager. Då "fläskar den på" med mera bränsle för att hålla rätt nivå som lambdasonden tror att den vill ha.
Med rätt mätinstrument och lite kunskap kan du mäta det mesta på lambdasonden. Börja med att laga avgasröret.
lamdasonden sitter ganska direkt efter turbon inte under bilen kan lätt komma åt under huven, och läckaget är långt efter där lambdan sitter så kan det verkligen vara så? men kan verkligen lambdan sitta så nära turbon den va jävligt varm efter kort tids körning. dessutom är det bara en kabel av 3 som går till något 2 är bara avkliptta och gör ingenting. eller kan den kabel som sitter i vara signal och jorden får den där lambdan sitter?
av NilsO
#1221290
Det stämmer, lambdasonden sitter i "downpipe" precis vid turbon. Ett avgasläckage senare på systemet kan inte påverka lambdasonden där.

Sonden ska sitta där, det gör den på alla 740 med turbo (som har lambdasond) och 940 med turbo.

Det finns tre ledningar. En är signalledning (ofta svart), två är förvärmning (ofta vita). Jordningen är som du skriver i själva avgassystemet.

Om två av ledningarna är avklippta kommer sonden inte att fungera som den ska. Det är väl antagligen förvärmningen då. Så kan vara läge att åtgärda det först.
av Robinaandersson
#1221296
NilsO skrev:Det stämmer, lambdasonden sitter i "downpipe" precis vid turbon. Ett avgasläckage senare på systemet kan inte påverka lambdasonden där.

Sonden ska sitta där, det gör den på alla 740 med turbo (som har lambdasond) och 940 med turbo.

Det finns tre ledningar. En är signalledning (ofta svart), två är förvärmning (ofta vita). Jordningen är som du skriver i själva avgassystemet.

Om två av ledningarna är avklippta kommer sonden inte att fungera som den ska. Det är väl antagligen förvärmningen då. Så kan vara läge att åtgärda det först.
Ganska säker på att de är svart som är i, men vad menar du kan kablarna som är avklippta vara anledningen till att den får för mycke soppa, att den går svindåligt ibland och att Motorlampan lyser då? Så om jag fixar förvärmingen kan problemet vara löst?
av NilsO
#1221433
Sonden fungerar inte som den ska om inte förvärmingen är ansluten – det är säkert. Sen om det bara är det som är felet i ditt fall kan man ju inte veta. Men för att kunna felsöka ordentligt så vill man ju veta att sonden åtminstone har möjlighet att fungera, dvs att förvärmningen är inkopplad.

Ofta läcker det avgaser vid skarven mellan turbon och främre röret, dvs precis före sonden. Det påverkar lambdaregleringen. "Reparationen" är att se till att allt sitter som det ska och sedan dra åt muttrarna – de brukar lossna, ett konstruktionsfel. (Det sitter ingen packning där.)
av Robinaandersson
#1221438
NilsO skrev:Sonden fungerar inte som den ska om inte förvärmingen är ansluten – det är säkert. Sen om det bara är det som är felet i ditt fall kan man ju inte veta. Men för att kunna felsöka ordentligt så vill man ju veta att sonden åtminstone har möjlighet att fungera, dvs att förvärmningen är inkopplad.

Ofta läcker det avgaser vid skarven mellan turbon och främre röret, dvs precis före sonden. Det påverkar lambdaregleringen. "Reparationen" är att se till att allt sitter som det ska och sedan dra åt muttrarna – de brukar lossna, ett konstruktionsfel. (Det sitter ingen packning där.)
Okej, har inte varit ute och kollat än men vart ska förvärmingen anslutas då? och vad gör den exakt om du vet? vill gärna veta varför också :) Men tack för svar!
av Robinaandersson
#1222060
Uppdatering:
Som jag förstått de nu så har Alla turbos 2 lambdasonder, en vid downpipen och en nere under bilen. Men har bara en lambda den vid grenröret. Så betyder de att det inte finns någon lambdasond överhuvudtaget som gör nytta? Att motorn bara får fullt med bensin hela tiden? Och hur ska den andra lambdan kopplas? Ingen som har ett kopplingsschema eller liknande?
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]