Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blinky83
#82136
Jag har letat på forumet men hittar ingen tråd så jag startar en ny. Jag har konverterat i en D6 turbodiesel från 760 -85 allt är klart förutom glödningen, är det någon som vet hur jag ska koppla dom fyra kablarna från relät? Jag antar att det är jord(-) tändning(+) och kontrolllampa men vet inte på vilken kabel.. tacksam för tips
av D24T
#262607
De 2 med mutterfäste d.v.s en liten pinnbult som kommer från reläet är för>: 1 kabel från batteriet och den andra ut till glödskenan,, de 2 små är bara styrströmmen,, som slår på eller av reläet,, för att få det att automatiskt sköta glödningen så ska det vara ett relä till,, ett tidsreläs som efter motortempen bestämmer hur länge det ska glöda eller om det ska glöda alls. Det är till det reläet den bakre givaren på toppen är till för,,
Håller själv på med en dieselkonvertering i en 245 - 75 till turbodiesel,, och har idag vart och hämtat ett kompl, relä med sockel från en passat diesel 96, inte fått kopplingschemat än, men där är troligtvis allt i ett.
Skriver mer då jag funnit mer info.
Användarvisningsbild
av Blinky83
#262610
Hehe ja det var ett tag sedan, sitter numera en Tdi motor från volvo 850-96 i min :D
Användarvisningsbild
av Blinky83
#262935
Jepp korrekt, är samma motor i 850/V70 (D5252T) till -00 då D5 an kom i nya karossen :P -99 kom ett annat system så dom är svårare att få till i en annan bil
av Vovlo_Henrik
#262955
Ok... Hur lirar denna motorn ihop med en M46/M47?? Adapter mellan motor och låda eller bygga om sprängkåpan?
En D24 i en 940 är lite väl törstig i mitt tycke :???:

Gillar starkt den dieselmotorn då den har en hyfsat bra ork och är bränslesnål :wink: De är även mkt slitstarka vad jag förstått, jag har några kompisar som kör både 850 och V70 med denna motor å de har aldrig haft problem med dessa (inte som de erkänt i alla fall) och en av dem har rullat snart 70k :D
Användarvisningsbild
av Blinky83
#263157
Jo den funkar faktiskt väldigt fint, jag har själv en M46 od-låda på min motor o den var faktiskt bolt on bara med D5252T motorn :P
Jag har själv haft 2 st V70 tdi o en hade rullat 77000 mil utan problem så dom e rätt långlivade

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]