Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1219902
ThomasT skrev:
BlåVolvo skrev:Men ni som har över 2 bar, har ni då avvikande däck-dimensioner på era 940?
Men rekommenderat tryck på en 940 är väl ändå typ 2.1-2.3 bar? Varför skulle du köra med lägre?.
Så här skrev jag tidigare,
Original däcktryck är 1,9 och 2,1 (olastad) och 2,1 och 2,8 med maxlast. Dimension och hastighetsindex är samma som jag har.
D.v.s original däckdimension. Detta gäller då 185/65x15 och 195/65x15 och detta står i min instruktionsbok, och jag förmodar att detta gäller 940 också under förutsättning att det är samma däckstorlek. Ändrar man på "specifikationerna" (andra dimensioner, högre last/hastighets index) får man ju höja trycket. Lika så om man ska köra en längre sträcka motorväg ska man också höja trycket något hg. Och det gäller ju även vid maxlast, då kommer du upp i dom 3 kg som någon skrev tidigare. Som jag också skrev tidigare så har jag XL däck i originaldimension och har då ett något högre tryck, sedan är min 745-a 100 kg tyngre än en "standard" 740, främst på framhjulen, beroende på all extra utrustning (som nog i.f.s är original på senare modeller) som AC, ABS, elhissar, elsollucka, kraftigare fjädring med där tillhörande delar och en tyngre motor (B234F) m.m.
Däcktrycket som rekommenderas av tillverkarna är alltid i lägsta laget, det är "optimerat" för bästa komfort. Ska man ha ett tryck för bästa bränsleekonomi får man nog öka på ytterligare något hg, och då är vi upper i 2,3 - 2,5 kg som det också nämnts tidigare. Så som sammanfattning är allt som skrivits om däcktryck rätt..... :-)-) Det beror mest på hur du använder bilen (last) och om du prioriterar komfort eller ekonomi.
#1219907
Jag kan inflika här att för ungefär 10 år sedan var det någon bil/motororganisation, MHF eller Motormännen eller någon annan, jag minns inte riktigt, som ville att man skulle fylla upp däcken till omkring 3 Bar. Detta skulle minska rullmotståndet och minska bränsleförbrukningen och därmed minska CO2-utsläppen. Säkert riktigt, men jag tror inte dom fick så mycket gehör för sitt förslag? Man kunde gissa på Gröna Bilister, men jag är ganska säker på att det inte var dom.
Detta hörde jag på någon utomhusdebatt på vårkanten om motorbränslen och miljö vid Överjärva Gård, norr om Stockholm (om någon mer skulle har varit där? Det är ett Frilufts- och naturområde mellan Solna och Kista, norr om Sthlm.)
#1219935
lennarte skrev:Så här skrev jag tidigare,
Original däcktryck är 1,9 och 2,1 (olastad) och 2,1 och 2,8 med maxlast.
Sorry, jag måste missat det.

Rådlös skrev:Jag kan inflika här att för ungefär 10 år sedan var det någon bil/motororganisation, MHF eller Motormännen eller någon annan, jag minns inte riktigt, som ville att man skulle fylla upp däcken till omkring 3 Bar. Detta skulle minska rullmotståndet och minska bränsleförbrukningen och därmed minska CO2-utsläppen. Säkert riktigt, men jag tror inte dom fick så mycket gehör för sitt förslag? Man kunde gissa på Gröna Bilister, men jag är ganska säker på att det inte var dom.
Detta hörde jag på någon utomhusdebatt på vårkanten om motorbränslen och miljö vid Överjärva Gård, norr om Stockholm (om någon mer skulle har varit där? Det är ett Frilufts- och naturområde mellan Solna och Kista, norr om Sthlm.)
Finns många tyckare utan att de ha koll. När MotorAutoSport testade dessa påståenden på Nokians testanläggning så kom de fram till att extremt högt lufttryck gav nästan ingen skillnad. Jag har för mig när vi räknande på resultaten att det betydde en sänkning på 0.01l/mil att köra med typ 4bar jämfört med rekommenderat tryck.

.

Har även räknat ut att förbruknin[…]

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]