- tor 21 dec 2017, 10:15
#1219902
Original däcktryck är 1,9 och 2,1 (olastad) och 2,1 och 2,8 med maxlast. Dimension och hastighetsindex är samma som jag har.
D.v.s original däckdimension. Detta gäller då 185/65x15 och 195/65x15 och detta står i min instruktionsbok, och jag förmodar att detta gäller 940 också under förutsättning att det är samma däckstorlek. Ändrar man på "specifikationerna" (andra dimensioner, högre last/hastighets index) får man ju höja trycket. Lika så om man ska köra en längre sträcka motorväg ska man också höja trycket något hg. Och det gäller ju även vid maxlast, då kommer du upp i dom 3 kg som någon skrev tidigare. Som jag också skrev tidigare så har jag XL däck i originaldimension och har då ett något högre tryck, sedan är min 745-a 100 kg tyngre än en "standard" 740, främst på framhjulen, beroende på all extra utrustning (som nog i.f.s är original på senare modeller) som AC, ABS, elhissar, elsollucka, kraftigare fjädring med där tillhörande delar och en tyngre motor (B234F) m.m.
Däcktrycket som rekommenderas av tillverkarna är alltid i lägsta laget, det är "optimerat" för bästa komfort. Ska man ha ett tryck för bästa bränsleekonomi får man nog öka på ytterligare något hg, och då är vi upper i 2,3 - 2,5 kg som det också nämnts tidigare. Så som sammanfattning är allt som skrivits om däcktryck rätt..... -) Det beror mest på hur du använder bilen (last) och om du prioriterar komfort eller ekonomi.
ThomasT skrev:Så här skrev jag tidigare,BlåVolvo skrev:Men ni som har över 2 bar, har ni då avvikande däck-dimensioner på era 940?Men rekommenderat tryck på en 940 är väl ändå typ 2.1-2.3 bar? Varför skulle du köra med lägre?.
Original däcktryck är 1,9 och 2,1 (olastad) och 2,1 och 2,8 med maxlast. Dimension och hastighetsindex är samma som jag har.
D.v.s original däckdimension. Detta gäller då 185/65x15 och 195/65x15 och detta står i min instruktionsbok, och jag förmodar att detta gäller 940 också under förutsättning att det är samma däckstorlek. Ändrar man på "specifikationerna" (andra dimensioner, högre last/hastighets index) får man ju höja trycket. Lika så om man ska köra en längre sträcka motorväg ska man också höja trycket något hg. Och det gäller ju även vid maxlast, då kommer du upp i dom 3 kg som någon skrev tidigare. Som jag också skrev tidigare så har jag XL däck i originaldimension och har då ett något högre tryck, sedan är min 745-a 100 kg tyngre än en "standard" 740, främst på framhjulen, beroende på all extra utrustning (som nog i.f.s är original på senare modeller) som AC, ABS, elhissar, elsollucka, kraftigare fjädring med där tillhörande delar och en tyngre motor (B234F) m.m.
Däcktrycket som rekommenderas av tillverkarna är alltid i lägsta laget, det är "optimerat" för bästa komfort. Ska man ha ett tryck för bästa bränsleekonomi får man nog öka på ytterligare något hg, och då är vi upper i 2,3 - 2,5 kg som det också nämnts tidigare. Så som sammanfattning är allt som skrivits om däcktryck rätt..... -) Det beror mest på hur du använder bilen (last) och om du prioriterar komfort eller ekonomi.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V