Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1219062
III skrev:Hm, har du lust och utveckla "tidig 900" och vad som skiljer 700/900 mellan 88 och 88B Hur bottenplattan ändrats. Förövrigt är ju kravet att en förstärkningssats monteras när man ska ha 1800 kg släpvagnsvikt, det var således en begränsning i dragkroken som möjliggjorde 1600 kg släpvagnsvikt. När reglerna ändrades och kroken var tvungen att uppfylla bilens maximala släpvagnsvikt var man tvungen och montera förstärkningssatsen. Detta gällde bara sista årsmodellen och ev -97.
När jag köpte båt och båttrailer hade trailern en totalvikt på 1500 kg. Bilen fick dra 1480 kg på "B" kort (reggad för 1600 kg) så jag var och vägde bilen får att öka tjänstevikt 20 kg så jag kunde klara lagligt. Då vägde bilen 1580 kg så jag registreringsbesiktigade bilen för denna vikt. Besiktningsmannen (inte en bilprovare) förklarade då för mig att från och med -89 års modell (inkluderat då -88B) kan man sätta på en dragkrok för 900 modellen som får dra 1800 kg om man monterar den förstärkningssats som finns till 900. Utan denna får inte 900 dra mer än 1600 kg heller. Detta är vad han sade till mig, mer vet jag inte om detta. Han kolla då på min dragkrok och då satt där redan en 1800 kg dragkrok till 900 på den så jag tog "E" kort, skaffade och monterade förstärkningssatsen och registreringsbesiktigade bilen en gång till (det var något år mellan :lol: ) och får nu dra 1800 kg. Det var denna beriktningsman som sade att det var samma chassi på min -88B som det är på 900 modellerna. Och det är bara på -88B och nyare du kan göra så, förstärkningssatsen passar kanske inte och Volvo godkänner i alla fall inte 1800 kg på äldre 740. En lite lustig sak i detta sammanhang, det finns Volvo 900 som är godkända för 1900kg också. Dom är i så fall importerade från Tyskland där Volvo av någon anledning godkänner 1900 kg på dom dragkrokar som finns där. Även om du skaffar en sådan krok kan du aldrig få bilen godkänd för 1900 kg i Sverige. Allt enligt besiktningsmanner (inte samma som förra göngen). Vi stod mest och pratade, själva besiktningen dog inte många minuter...... :lol: det tog längre tid förra gången, då skulle de ju vägas också. Om jag hade haft med ett kvitto från vågen när jag vägde själv hade han godkänt det
#1219122
osla skrev:kör också mina 195/65-15 med 3 kg i, och ser då inga problem med slitaget
Moderna däck fungerar inte så att det blir sneslitet så fort man har lite fel däckstryck.

.
#1219126
ThomasT skrev:
osla skrev:kör också mina 195/65-15 med 3 kg i, och ser då inga problem med slitaget
Moderna däck fungerar inte så att det blir sneslitet så fort man har lite fel däckstryck.

.
Så har jag också upplevt det. Har man däremot för lågt så tror jag att slitaget i allafall ökar rätt mycket.. Även om det inte behöver slita snett.
#1219853
OJOJ! :shock: :shock: Då har jag haft alldeles för lågt! Inte konstigt mina däck slits snabbt. Jag läste manualen till bilen o där står rekommenderat däcktryck, och jag har bara haft vanliga 185-däck. På min BMW 320 jag hade så kunde man utläsa rekomenderat däcktryck på en plåtskylt som satt fast vid förardörren. Tror jag sett fler bilar med denna skylt. Hur man man då med säkerhet veta vilket tryck man ska ha? Är det verkligen bara däcket som avgör? Bilens vikt måste ju spela roll? Dvs om man åker 4 pers o bagage, eller om man åker själv utan bagage. Nu satt jag på mina nya vinterdäck, som är 195:or. (15")
#1219863
BlåVolvo skrev:OJOJ! :shock: :shock: Då har jag haft alldeles för lågt! Inte konstigt mina däck slits snabbt. Jag läste manualen till bilen o där står rekommenderat däcktryck, och jag har bara haft vanliga 185-däck. På min BMW 320 jag hade så kunde man utläsa rekomenderat däcktryck på en plåtskylt som satt fast vid förardörren. Tror jag sett fler bilar med denna skylt. Hur man man då med säkerhet veta vilket tryck man ska ha? Är det verkligen bara däcket som avgör? Bilens vikt måste ju spela roll? Dvs om man åker 4 pers o bagage, eller om man åker själv utan bagage. Nu satt jag på mina nya vinterdäck, som är 195:or. (15")
Självklart spelar vikt, hastighet mm in. Det brukar finnas med i tabellerna i instruktionsmanualen.

.
#1219894
BlåVolvo skrev:Men ni som har över 2 bar, har ni då avvikande däck-dimensioner på era 940?
Men rekommenderat tryck på en 940 är väl ändå typ 2.1-2.3 bar? Varför skulle du köra med lägre?

.

Bytt bakfjädrar på min XC60, enkelt.

Har läst tråd på annan Volvo, det[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ar[…]

Clean Zone Interior Package

Tjena. Jag har försökt labba med den fun[…]