Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1218846
Hej,
Min 940 tror jag har 1,8 i rekommenderat däcktryck under normal last/körning. Men jag brukar köra 2,0, för jag tycker däcken nästan ser ut att ha punka annars :) Även pappas meck tyckte 2,0 var bättre (pappa ägde bilen innan mig) Jag vet att man kan spara lite soppapengar med mer luft i däcket, men få sämre grepp, samt risk för snedslitna däck.

Jag tycker mina däck varit mer eller mindre snedslitna oavsett vilket tryck jag haft (kanterna) ..dock svårt uppskatta då jag inte hårdbevakat mina däck.
#1218856
Hmm, osäker på att rekommenderat lufttryck i en 940 bara är 1.8... Har haft både 240 o 740 då körde jag med ca 2.1 på sommardäck och 2.3 på vinterdäck, samma däckdimension 185/65*15. Däckdimensionen har betydelse för vilket däcktryck du ska ha.
#1218958
nivenko skrev:Däckverkstan sa till mej att jag skulle ha 2,5 psi. Vid tyngre last i kombin kunde jag temporärt öka till 3 i bak.
det sa dom garanterat aldrig :-O) 2,5 bar eller kg/cm2 kan de däremot absolut ha sagt (vilket är samma som 36psi medans 3 bar är samma som 43,5 psi)

2,5psi är strax under 0,2bar vilket är lägre än vad terrängbilar kör med beadlocks=punka

2,1-2,4 bar är normalt vid standard dimensioner på volvo 940, vid mer last ska man ha högre tyrck
#1218978
Första gången jag skulle fylla här i Thailand ställde jag maskinen på 23 eftersom jag trodde det var 2,3 bar. Det var ju 23 psi dvs. 1,6 bar så den började tömma ur luft istället :).

Nu kör jag på 34 psi vilket är ca 2,35 bar.
#1218992
https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-308249
Detta däck kör jag på, extra förstärkt (XL) och med hastighetsindex T (max 190 km/tim) med lufttryck 2,2 och 2,4 kg. Kör ofta med last och/eller släp och tycker detta fungerar "allround". Max tryck på dessa däck är 3,5kg och maxlast är 630 kg (per däck), 545 kg är original. Kanske lite överdrivet, men det är bättre att "ligga på den sidan". Original däcktryck är 1,9 och 2,1 (olastad) och 2,1 och 2,8 med maxlast. Dimension och hastighetsindex är samma som jag har. H-däck (max 210 km/tim) är kanske vanligare på nyare 900, men det skiljer inte så mycket i övrigt. Min 745-a är för övrigt en "tidig 900", årsmodell -88B (=-89) har samma bottenplatta som 900 modellerna senare fick men har kvar 700 karossen. Därför kan jag ha 900 modellens dragkrok och kan dra 1800kg på kroken, mot 1600 kg på äldre 740 (därför kraftigare däck). Det som skiljer mellan 4 och 5 dörrars är att 5 dörrars ska ha 2,1 kg bak medans 4 därrars ska ha 1,9 runt om. "Käns" lite lite men det är säkert för komforten, 2 hg till är nog inte fel för däcken skull...
#1219020
lennarte skrev:https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-308249
Detta däck kör jag på, extra förstärkt (XL) och med hastighetsindex T (max 190 km/tim) med lufttryck 2,2 och 2,4 kg. Kör ofta med last och/eller släp och tycker detta fungerar "allround". Max tryck på dessa däck är 3,5kg och maxlast är 630 kg (per däck), 545 kg är original. Kanske lite överdrivet, men det är bättre att "ligga på den sidan". Original däcktryck är 1,9 och 2,1 (olastad) och 2,1 och 2,8 med maxlast. Dimension och hastighetsindex är samma som jag har. H-däck (max 210 km/tim) är kanske vanligare på nyare 900, men det skiljer inte så mycket i övrigt. Min 745-a är för övrigt en "tidig 900", årsmodell -88B (=-89) har samma bottenplatta som 900 modellerna senare fick men har kvar 700 karossen. Därför kan jag ha 900 modellens dragkrok och kan dra 1800kg på kroken, mot 1600 kg på äldre 740 (därför kraftigare däck). Det som skiljer mellan 4 och 5 dörrars är att 5 dörrars ska ha 2,1 kg bak medans 4 därrars ska ha 1,9 runt om. "Käns" lite lite men det är säkert för komforten, 2 hg till är nog inte fel för däcken skull...
Hm, har du lust och utveckla "tidig 900" och vad som skiljer 700/900 mellan 88 och 88B Hur bottenplattan ändrats. Förövrigt är ju kravet att en förstärkningssats monteras när man ska ha 1800 kg släpvagnsvikt, det var således en begränsning i dragkroken som möjliggjorde 1600 kg släpvagnsvikt. När reglerna ändrades och kroken var tvungen att uppfylla bilens maximala släpvagnsvikt var man tvungen och montera förstärkningssatsen. Detta gällde bara sista årsmodellen och ev -97.
#1219027
lennarte skrev:https://www.dackonline.se/cgi-bin/rshop ... p=R-308249
Detta däck kör jag på, extra förstärkt (XL) och med hastighetsindex T (max 190 km/tim) med lufttryck 2,2 och 2,4 kg. Kör ofta med last och/eller släp och tycker detta fungerar "allround". Max tryck på dessa däck är 3,5kg och maxlast är 630 kg (per däck), 545 kg är original. Kanske lite överdrivet, men det är bättre att "ligga på den sidan". Original däcktryck är 1,9 och 2,1 (olastad) och 2,1 och 2,8 med maxlast. Dimension och hastighetsindex är samma som jag har. H-däck (max 210 km/tim) är kanske vanligare på nyare 900, men det skiljer inte så mycket i övrigt. Min 745-a är för övrigt en "tidig 900", årsmodell -88B (=-89) har samma bottenplatta som 900 modellerna senare fick men har kvar 700 karossen. Därför kan jag ha 900 modellens dragkrok och kan dra 1800kg på kroken, mot 1600 kg på äldre 740 (därför kraftigare däck). Det som skiljer mellan 4 och 5 dörrars är att 5 dörrars ska ha 2,1 kg bak medans 4 därrars ska ha 1,9 runt om. "Käns" lite lite men det är säkert för komforten, 2 hg till är nog inte fel för däcken skull...
Ett XL märkt däck behöver mer lufttryck än ett icke XL märkt däck med samma lastindex för att nå upp till samma bärighet... Så det är lite tvärtom vad många tror.

.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]