Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av BlåVolvo
#1218845
Hej,
Kan man avläsa på fälgen om vilken mutter som passar? (kanske står med bokstäver eller siffror?)

Bakgrund,
Jag köpte just alu fälgar (begagnade) med däck. Har suttit på en 940, och ska sitta på en 940. Men, jag vet att det finns olika formade muttrar, minst 3 typer. (Nu pratar jag muttrar bara, och inte bultar) Det är svårt se med ögat vad det bör vara för mutter då hålet är försänkt i fälgen. På min 940 så har befintlig mutter en smula konisk form nertill. Typ såhär, men kanske inte lika kraftig konisk form : https://cdn.teilestore.de/thumb?m=1&id=7078473&lng=se

Jag vill inte förstöra nya fälgen med fel mutter.
#1219851
JAN56 skrev:Det är samma konade säte 60 grader på alla hjulmuttrar till din bil sen kan du ha olika längd beroende på fälgen.
Ok, men det jag ville veta är om min mutter passar på nya fälgen, hur vet jag det? Nu nytte jag däck idag, men vet fortfarande inte om mina muttrar är optimala för fälgen.
#1219856
Alufälgar har oftast 60° kona på fälgmuttern. Stålfälgar kan ha sfäriska konor, men även där är det vanligast med 60°. Detta kan ju bero på att aluminium är mjukt. Då krävs det en maximal anliggningsyta mot mutterns/skruvens kona.

Hur vet man vad som är 60°? Håll två muttrar intill varandra, så här:

Bild

V-spåret mellan muttrarna är 60°. Ställ en tredje mutter i spåret. Täcker den spårets sidor så är det 60°!

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]