Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1218431
Hej

Jag fick tips av Lennarte att köpa gammel volvo grejjer för att justera handbromsen bra.
Sagt och gjort.

Nu ska jag fixa en bekantsbil även. Han köpte idag en 945 98 t automat fin jävel , 29k mil.
Jag fick jobbet byta bromsarna runtom och sköldarna.

Jag har glömt var jag köpte dessa justerbara prylar till handbromsbackarna nu.
Sökt men hittar inte tråden nu heller.

Lennnarte hoppas du ser denna tråd eller om en vänlig själ kan länka, eller tipsa på nytt
:-)-)
#1218742
NilsO skrev:Bättre att åtgärda eventuella problem på riktigt. Då behövs inte justeringarna. Och man behöver aldrig justera!
Jo då, när "grejerna" blir gamla och slitna är det enklare att "skruva några varv" än att byta skivor, backar och excentrar. Har man en 30 år gammal Volvo är det betydligt enklare och billigare att skruva några varv på justeringen när man byter till vinterdäck än att byta grejerna. Det finns ju säkert en anledning till att Volvo införde justeringar igen efter typ 15 år utan.
#1219546
Det är mkt bättre med ställbart. , lovar, prova själva :)
Du får finjusterat exakt, extra bra vid sportig iskörning och liknande.
Och med tiden kan du justera till slutet utan behov av byte i förtid.

Dessa kostar inte mkt, och de lär hålla sjukt länge bara ni lägger lite koppar pasta i gängorna på insidan av justeringarna.
Vet att flera bilar har dessa original, nyare bilar, bytte backar på en 2005års på släktingsbil av annat märke, denna hade dessa justerbara original.
Väldigt fiffigt.

Det 9ser har orignal järnpelare med hack är ett skämt bara.

De som har extra mkt tryck i plånboken kan köpa dessa hos mekonomen för 235kr
annars 75/ 150kr par hos oldies

Önskar alla er en god jul :)

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]

Yttertemperatur mätare

Appen går inte på bilens temperatur ut[…]

Brainys V60

Toppen, tack! Just nu är tanken bilbyte till[…]