- tis 12 dec 2017, 21:15
#1218071
**740 GLT Kombi årsmodell 1990 (tillverkad -89), facelift med B230F, Bosch LH 2.4 sprut och M46 låda.
Jaha, verkar som min 740 har en depp-period först dog bakrutetorkaren och nu startar den ej :(
For in till stan idag, märkte att den inte svarade alls på gasen i tvåans växel precis innan jag parkerade och gick ojämnt och hostigt innan jag stängde av. Sen när jag skulle åka hem gick den igång i typ 20s och sedan dog, gick sedan inte att få igång. Hostade till några varv men icke: Tog av fördelarlocket och rotorn, vilka såg ut som skit. Kanske är det då, tänkte jag så jag bytte dem samt tändkablar. Ingen större skillnad..
Bytte även tändmodulen till sist, ingen skillnad. Och allt detta i minusgrader och ihärdigt snöfall :-(O) , fick bli bogserad hem av kompisens Subaru..
Har haft lite tidigare symptom. I Söndags bluddrade den till vid körning och svarade dåligt på gasen, detta vid ett tillfälle ung 50km/h i trean.
Har varit något orolig på tomgång en tid.
Så:
Startar ej
Motor går runt, och kan hosta/puffa igång några varv.
Varvmätaren rör sig/studsar när man njuggar på starten
Bränslepumpen hörs
Har inte läst ut felkoder än
Bensin ska finnas i tanken
Ingen givare på fördelaren
Bytt:
Fördelarlock och rotor, Beru
Tändkablar, NGK
Tändmodul, Biltema (tyvärr)
Suspekta saker some ej är kollade:
Kamrem (bytt för några hundra mil sedan), Dock låter det som komp finns?
Vevaxelgivare/svänghjulsgivare
Tändspole??
Soppatillförsel
Gnista
Läste om nån bränslebox i kupén?
Tidigare bytta saker:
Bensinfilter
Tankarmaturen (fd ägare)
Stift
Så jaa, nån som har en fingervisning?
Är för van vid bilar med tändkasetter och fina datorsystem :???:
MVH Micke
Jaha, verkar som min 740 har en depp-period först dog bakrutetorkaren och nu startar den ej :(
For in till stan idag, märkte att den inte svarade alls på gasen i tvåans växel precis innan jag parkerade och gick ojämnt och hostigt innan jag stängde av. Sen när jag skulle åka hem gick den igång i typ 20s och sedan dog, gick sedan inte att få igång. Hostade till några varv men icke: Tog av fördelarlocket och rotorn, vilka såg ut som skit. Kanske är det då, tänkte jag så jag bytte dem samt tändkablar. Ingen större skillnad..
Bytte även tändmodulen till sist, ingen skillnad. Och allt detta i minusgrader och ihärdigt snöfall :-(O) , fick bli bogserad hem av kompisens Subaru..
Har haft lite tidigare symptom. I Söndags bluddrade den till vid körning och svarade dåligt på gasen, detta vid ett tillfälle ung 50km/h i trean.
Har varit något orolig på tomgång en tid.
Så:
Startar ej
Motor går runt, och kan hosta/puffa igång några varv.
Varvmätaren rör sig/studsar när man njuggar på starten
Bränslepumpen hörs
Har inte läst ut felkoder än
Bensin ska finnas i tanken
Ingen givare på fördelaren
Bytt:
Fördelarlock och rotor, Beru
Tändkablar, NGK
Tändmodul, Biltema (tyvärr)
Suspekta saker some ej är kollade:
Kamrem (bytt för några hundra mil sedan), Dock låter det som komp finns?
Vevaxelgivare/svänghjulsgivare
Tändspole??
Soppatillförsel
Gnista
Läste om nån bränslebox i kupén?
Tidigare bytta saker:
Bensinfilter
Tankarmaturen (fd ägare)
Stift
Så jaa, nån som har en fingervisning?
Är för van vid bilar med tändkasetter och fina datorsystem :???:
MVH Micke
Nuvarande: Volvo 740 GLT Hgv -90, Citroën C5 -04
Förr: 2st Citroëner 3st Rover och en Volvo 850.
Förr: 2st Citroëner 3st Rover och en Volvo 850.