Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av rovermicke
#1218071
**740 GLT Kombi årsmodell 1990 (tillverkad -89), facelift med B230F, Bosch LH 2.4 sprut och M46 låda.

Jaha, verkar som min 740 har en depp-period först dog bakrutetorkaren och nu startar den ej :( :cry:

For in till stan idag, märkte att den inte svarade alls på gasen i tvåans växel precis innan jag parkerade och gick ojämnt och hostigt innan jag stängde av. Sen när jag skulle åka hem gick den igång i typ 20s och sedan dog, gick sedan inte att få igång. Hostade till några varv men icke: Tog av fördelarlocket och rotorn, vilka såg ut som skit. Kanske är det då, tänkte jag så jag bytte dem samt tändkablar. Ingen större skillnad..
Bytte även tändmodulen till sist, ingen skillnad. Och allt detta i minusgrader och ihärdigt snöfall :-(O) , fick bli bogserad hem av kompisens Subaru..

Har haft lite tidigare symptom. I Söndags bluddrade den till vid körning och svarade dåligt på gasen, detta vid ett tillfälle ung 50km/h i trean.
Har varit något orolig på tomgång en tid.

Så:
Startar ej
Motor går runt, och kan hosta/puffa igång några varv.
Varvmätaren rör sig/studsar när man njuggar på starten
Bränslepumpen hörs
Har inte läst ut felkoder än
Bensin ska finnas i tanken
Ingen givare på fördelaren

Bytt:
Fördelarlock och rotor, Beru
Tändkablar, NGK
Tändmodul, Biltema (tyvärr)

Suspekta saker some ej är kollade:
Kamrem (bytt för några hundra mil sedan), Dock låter det som komp finns?
Vevaxelgivare/svänghjulsgivare
Tändspole??
Soppatillförsel
Gnista
Läste om nån bränslebox i kupén?

Tidigare bytta saker:
Bensinfilter
Tankarmaturen (fd ägare)
Stift

Så jaa, nån som har en fingervisning?
Är för van vid bilar med tändkasetter och fina datorsystem :???:

MVH Micke
av rovermicke
#1218141
Har nu hunnit googla lite och läsa lite trådar..

Spridarrelät/radioavstörningsrelät som sitter på expansionskärlet, är det av samma typ som bränslepumpsreläet?
Eller måste man beställa från Volvo?

Kan bränslepumparna gå och bränslepumpsreläet klicka trots att det inte skickar matning till spridarna?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1218144
http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Om du läser igenom detta så ser du att du kan göra mer än bara kolla felkoder med "diagnostik boxen" som den nog egentligen heter. Bl.a kolla funktionen på spridarerelä, svänghjulsgivare (i stället för Hallgivare på dessa modeller) tomgångsmotor m.m. Är där några felkoder så skriv ner dom och nolla, sedan "kör" "diagnosfunktion" 2 och 3. Hur ser tändstiften ut?? Får den bensin? Får den för mycket bensin??? Bränslesystemet i övrigt (utom då själva insprutningen) ger ju inga felkoder, likaså tändmodul/tändförstärkare, tändspole är också "utanför".
På tal om "modernare" bilar med "datorer och sådant". På frugans Passat (-04 så den är ju inte såå ny....) har höger bakdörr gått i baklås. Felkodsläsaren säger (översatt i Google Translate) "Fel på bekvämlighetsenheten"..... Som tur är står det ju ett artikelnummer också, det är alltså datorenheten för centrallås, el-fönsterhissar, el-manövrering av backspeglar, eluppvärmning av backspeglar, m.m och är placerad under mattan fram på passagerarsidan där denna bil läckt i vatten i många år utan att jag kommit på var det kommer in...... :evil:
av rovermicke
#1218148
lennarte skrev:http://mekbiten.se/Egna_dokument/felkoder_740.pdf
Om du läser igenom detta så ser du att du kan göra mer än bara kolla felkoder med "diagnostik boxen" som den nog egentligen heter. Bl.a kolla funktionen på spridarerelä, svänghjulsgivare (i stället för Hallgivare på dessa modeller) tomgångsmotor m.m. Är där några felkoder så skriv ner dom och nolla, sedan "kör" "diagnosfunktion" 2 och 3. Hur ser tändstiften ut?? Får den bensin? Får den för mycket bensin??? Bränslesystemet i övrigt (utom då själva insprutningen) ger ju inga felkoder, likaså tändmodul/tändförstärkare, tändspole är också "utanför".
På tal om "modernare" bilar med "datorer och sådant". På frugans Passat (-04 så den är ju inte såå ny....) har höger bakdörr gått i baklås. Felkodsläsaren säger (översatt i Google Translate) "Fel på bekvämlighetsenheten"..... Som tur är står det ju ett artikelnummer också, det är alltså datorenheten för centrallås, el-fönsterhissar, el-manövrering av backspeglar, eluppvärmning av backspeglar, m.m och är placerad under mattan fram på passagerarsidan där denna bil läckt i vatten i många år utan att jag kommit på var det kommer in...... :evil:
Tack för tips, skall bogsera den till ett garage i närheten på fredag.
Har beställt nytt radioavstörningsrelä, bränslerelä och vevaxelgivare. Kan ju inte vara fel att byta sådana saker på en nästan 30år gammal bil..
Fast de gamla kommer att behållas, då nya grejer inte alltid är "bra".

Ang Passaten, så är det "standardfel" på Passat/A6/A4 från den tiden.. VAG är rätt bra på skumma elfel och vattenläckage mm. Håller mig helst borta från dem..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1218181
rovermicke skrev: Ang Passaten, så är det "standardfel" på Passat/A6/A4 från den tiden.. VAG är rätt bra på skumma elfel och vattenläckage mm. Håller mig helst borta från dem..
Detta är hennes 4-de Passat på 31 år (ingen köpt helt ny) och förutom ett fel på ett relä på den första Passaten (1,6l -80, alla Variant) som höll på att driva mig till vansinne så är det denna sista som krånglat. Oljetrycket försvann p.g.a igenkokksad oljesil, tändspolarna byttes på förlängd garanti, Det läcker in vatten till givaren under passagerarstolen till Air Bag systemet (det var då jag började leta vattenläck), får spraya WD40 i ett hål i mattan jag gjort och nolla felkoden i mars varje år. Och nu detta....Man får nog vara ganska nöjd ändå på 12 år och 14000 mil (den hade gått 4500 när vi köpte den, 18000 nu). Framför allt att man slipper lämna i den på verkstad. En kompis svärson har tummen mitt i handen, dom hade en Passat (modellen efter frugans) i några år. När han bytte bort den hade den elektriska handbromsen (och en del annat) kostat c:a 80000 kr i bärgning, reparation och hyrbil under dom 4 - 5 år dom hade den.
:-O)
av rovermicke
#1227253
Ja, bil f-n startar fortfarande inte..
Hade loss tankarmaturen igår som så mycket fräsch ut och provkörde pumpen, inga problem.
Mätt upp, och det verkar finnas spänning till pumpen, lite osäker om jag mätt rätt dock. Tycker inte att det låter om den?
Spridarna får ~1.5 volt vid startförsök och det luktar soppa från avgaset när man njuggar. Och stiften var lite fuktiga, så soppa får den iaf.
Går inte på startgas, kan hosta till lite extra men går ej. Mätte även upp tändspolen, som gav lite skumma värden. Så det är väl den som är näst på tur att bytas? Börjar kännas som det är relaterat till tändsystemet och inte bränslet... :| :roll: Snart kanske den ersätts med en fransk bil som iallafall startar..

Annat som nu är bytt.
Vevaxelgivare (Bosch)
Bränslepumpsrelä "stora vita"
Radioavstörningsrelä "den vid exp-kärlet" (Volvo)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1227344
Om du tar loss den blå (?) kabeln på tändspolen, slår på tändningen så ska provlampan lysa och du ha 12V på tändspolen (15). sedan sätter du provlampan mellan 1 och den kabeln du tog bort och när du kör på starten ska den blinka om allt är riktigt
av rovermicke
#1228421
Nu är tändspolen bytt till en ny NGK, i minus 16 ... Ingen förbättring.
Mer felsöking följer på torsdag.

Om jag inte får fart på dem såå.. är det nån som är intresserad av en hyfsad 740 kombi med en hel del bytt? :mrgreen:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1228533
Du kan kolla mer än felkoder med diagnostikboxen. Kolla på diagnosfunktion 2 och 3 på länken jag skickade. Blir stiften blöta när du försöker starta??
av rovermicke
#1228623
Stiften var lite fuktiga, men inte blöta när jag kollade i söndags.
Skall ta ut felkoder på torsdag, och prova att tvångsköra pumpen i tanken.
Kan högtryckspumpen under bilen bli kass trots att det låter om den?

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]

Felkoder?

Står det någonstans på Volvos […]