Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1218032
Hej

Har den nyare 940in

En 97a med M90 944 sedan.

1-Hur länge håller Hardyskivorna? Samt knutkors i dessa ? LTT
Min har rullat 28k mil, har drakkrok.
En av ägarna kan ha haft husvagn.
Den var slut i dämparna bak som jag bytt tillfälligt till nya billiga via Bildelaronline24.
Jag kommer kommer byta till sportdämpare och lägre fjädrar våren 2018, samt byta ut alla bussningar i bakvagn.

Nu undrar jag över Hardyskivan samt knutkors.
Bil som rullat närmare 30k mil.
Det är väl lika bra byta dessa även?
2-Finns det kändamiltal då dessa absolut bör eller måste bytas ?

Kollat på nya knutkors, det finns lite olika storlekar.
3-Är det MELLANSTORLEK jag ska ha? M90 nyare 940 stelaxel ?
Är det svårt byta Knutkors?
4-Bakaxelkåpan ska väck? Vad mer? Måste jag ta bort drivaxlar även?
Sen ny olja förstår jag efter bytet direkt ?

5-Något att att tänka på vid byten av dessa ?
Som billiga små packningar, skruvar, brickor eller annat man bör byta samtidigt när man ändå håller på med just dessa delar?
Typ Bra byta grejjer i samma veva för att slippa sen senare typ ?

En liten bonusfråga=
6-
Har små funderingar byta till TORSENDIFF, men det är absolut inget bestämmt alls.
Detta endast om Ekonomin är extra bra våren-början sommaren 2018, att inget annat oräknat kommit i vägen med båtar, bilar, hus, stugor.
Skulle jag då slippa byta drivknut exempelvis? Ingår det i en torsendiff typ?
Jaja.

Viktigast att jag får svar på fråga 1-2-3-4-5 ändå
#1218111
En Hardyskiva håller till den spricker. Krasst sett är det så enkelt. Vridmoment och ålder tar någon gång ut sin rätt. Knutkors är slut när dem börjar vibrera / glappa. Det finns inga speciella miltal för dem sakerna.

Jag gissar på att du pratar om hardy eftersom du skriver mellanstorlek och det borde vara mellan till M90. Är det däremot knutkors du menar så är det andra storlekar som gäller. Knutkors är väl egentligen inte svåra att byta. Men tar ner kardanen och sedan pressar man ur dem gamla och i med nya.
tuuurbo skrev:Har små funderingar byta till TORSENDIFF, men det är absolut inget bestämmt alls.

Skulle jag då slippa byta drivknut exempelvis? Ingår det i en torsendiff typ?
Beror helt på vad du menar med drivknut. Är det knutkorsen du menar så sitter dem på kardanen och har inget med bakaxeln att göra.
#1218213
Hej och tack för ditt utförliga svar Marlboroman.

Enligt vissa olika delföretag finns tre storlekar knutkors , hmm

Men enligt KL Racing ska det vara Mellanstorlek på knutkors till 940
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/kn ... llen-.html
Med tanke på priset endast 95kr , och det lät som det var ganska enkelt byta den , så blir det byta den .
Tror det kan vara läge ändå, bilen är nu 20år och 30k mil snart så.

Gällande Hardyskivan ser det ut att vara en enda storlek
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ha ... 0-940.html

Såg lite bultar tillhörande Kardan,
Är det till kardanen eller hardyskivan?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/bu ... ardan.html
Hardyskivan har väl fler än 4bultar?

Är dessa bultar värda byta ut på kardanen i samband kanske?

Såg även stödlager fanns
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/st ... m-inv.html
Den lär behövas byta med vid denna ålder och miltal kanske?
#1218241
Marlboroman skrev:Det finns väl 3-4 olika kardaner till 900-serien så är man osäker så lär man mäta så man får rätt knutkors,

Bultsatsen till kardanen är där kardan och bakaxel möts, där är det 4 bultar. Till hardyn är det 6 bultar.
Tackar för snabbt bra svar igen :)

Får låna varmgarage nu :)
Kommer mäta för att vara helt säker sen :)
#1218324
En Hardyskiva kan se Ok ut och ändå vara dålig. Det går inte att "känna" på den, trådarna kan gå sönder inuti skivan. Ser man en tråd som "sticker ut" är den kass. Sedan är det väldigt viktigt att den monteras rätt, på rätt håll, att bultarna sitter på rätt håll, smörja på tappen, m.m. Lita inte på hur det sitter nu (kan vara bytt innan) utan kolla på anvisningarna som följer med.
#1218433
lennarte skrev:En Hardyskiva kan se Ok ut och ändå vara dålig. Det går inte att "känna" på den, trådarna kan gå sönder inuti skivan. Ser man en tråd som "sticker ut" är den kass. Sedan är det väldigt viktigt att den monteras rätt, på rätt håll, att bultarna sitter på rätt håll, smörja på tappen, m.m. Lita inte på hur det sitter nu (kan vara bytt innan) utan kolla på anvisningarna som följer med.

Hejsan.
Min har rullat långt. och den är 20¨år gammal. Jag byter detta fast den såg bra ut när jag kollade.

Jag ska försöka ha fotografisktminne när denna monteras av och på.. Vad ska jag smörja tappen med?
Detta måste bli perfekt, vill inte sabba lådan och vad annat som kan gå sönder om man gör fel här
Tusen tack återigen Lennarte.
Du är Master
#1218477
tuuurbo skrev: Jag ska försöka ha fotografisktminne när denna monteras av och på.. Vad ska jag smörja tappen med?
Det följer med instruktioner. Smörj med fett av bra kvalitet. Det kanske följer med en liten tub eller står något i instruktionerna. Har inte bytt Hardyskiva sedan jag slutade som bilmek.
#1219748
lennarte skrev:
tuuurbo skrev: Jag ska försöka ha fotografisktminne när denna monteras av och på.. Vad ska jag smörja tappen med?
Det följer med instruktioner. Smörj med fett av bra kvalitet. Det kanske följer med en liten tub eller står något i instruktionerna. Har inte bytt Hardyskiva sedan jag slutade som bilmek.
Tackar för svaret.
Köper nytt, om inte fett ingår, då kör jag bromsoksstyrpinnars silicon fett, det tål högvärme
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]