Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1217562
Hej Alla,
Efter ha gått 28000mil har min original turbo 13C börjat skrapa i vingarna i huset. Måste vara för stort spel på avgassidan. Luftsidan är den minimal (tagit av slagen och känt). Axialt spel är noll.
Frågan är om man kan renovera den gamla själv, finns reperationssatser för typ 500kr där man bytar glidlager etc. Hur det blir vet jag inte.
Eller köper en 13C turbo igen eller köper en annan lite större turbo (vilket jag tänkt länge nu). Frågan är vad man ska köpa?
Finns 13T, 14T, 15G, 16T att köpa.
Har både svarv och fräs, TIG svets etc så fästen etc kan jag göra själv. Dock vill jag inte lägga för mycket tid.
Tacksam för förslag :D
#1217653
Lutar lite efter att försöka renovera den gamla. Jo det hade varit kul. Men får se hur bra det blir. Det är ju vibrationerna/obalansen som knäcker den. Ska se vad jag kan få för pris på en 15G också. Har kört lite mer trimmat sista halvåret nu när jag äntligen fått tag på ett bra trimchip. Har köpt ett på Tradera som var kasst. Ett på Blocket som var ännu sämre. Men nu har jag ett som är helt kanon! Är ett ekonomichip på lägre belastningar och som ett bra chip på högre. Nackdelen är att jag garanterat reducerat livslängden på den gamla turbon med mitt högre laddtryck, 1.0Bar. Men motorn går helt underbart och det är lätt att gasa för mycket. Försöker dock köra mycket efter ECO mätaren när jag kör lite försiktigare 8)

Tanken är att ha ungefär och kanske lite till luft till motorn men med större turbo. Då behöver den ju snurra betydligt mindre = bättre livslängd. Bytte koppling för 8år sedan och den upplevde jag som lite hårdare efteråt, Sachs (tryckplatta och lamell). Men den tåler nog inte så mycket ändå.
A-kam sitter på.
#1217691
Är mer och mer inne på ett td04hl-15g
Vad jag kan läsa ut så ska det passa (även flänsen, T3) rajt av om man vrider kompressorhuset 180grader samt ett nytt fäste till Wastegaten. Stämmer detta, någon som vet?
Vad jag kan läsa ut sitter det på Volvo 850 T5 1994-1995. Verkar var en liten turbo för dessa modeller så vet inte om det stämmer?
Någon som vet?
Annat man ska tänka på?

Finns också 16T på Turbomeck. http://www.turbomeck.se/node/160
Kan kanske också vara ett alternativ.
#1220317
Hej!
Skruvade ihop alla sakerna precis. Begagnat sprickfritt grenrör, nya packningar, allt. Samma fel! Hörs samma.
Phuu detta tar på mitt tålamod.
Kröp under bilen och tycker det hörs från sumpen eller vid växellådan. Hur hörs det om dubbelmasse svänghjulet har gett sig?
Kopplingen fungerar perfekt annars. Ingen skillnad om jag trycker in kopplingen eller inte.
#1220348
Metallisk ljud som följer motorvarvet. Hörs som det tar emot något. Samma ljud när trampar in kopplingen. Det är därför jag tror det är svänghjulet. Ej vattenpump, generator, AC, motorlager, topp. Hörs från sump eller växellådans område. Får väl plocka ner det. Dock inget som jag gör själv denna gång. En kompis har billyft. Ska se om jag kan hyra in honom att hjälpa mig,

Låter lite dumt men har du nollställt b[…]

Uppdatering på resultatet. Det var rattl&ari[…]

Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]